Kan jag ha extrainkomster under skuldsanering?

Hej Har beviljad skuldsanering , är på inne på mitt andra år .Min fråga är, kan kronofogden eller borgenärerna kolla upp mina förändringar inom ekonomin och om jag skulle jobba extra och tjäna lite mer varje månad och var går gränsen för hur mycket man får tjäna mer i månaden utan att det påverkar summan som jag betalar till kronofogden .Sista frågan får jag äga bil som mina föräldrar har köpt? Värdet på bilen är 50000,

Lawline svarar

 Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Regler om skuldsanering finns i skuldsaneringslagen.

Ifall din ekonomi förändras till det bättre under skuldsaneringen, till exempel genom att du får en bil i gåva eller har extra inkomster så får dina borgenärer ansöka om att beslutet om skuldsanering ska upphävas eller ändras (48 § skuldsaneringslagen). Även du kan ansöka om det ifall din ekonomi förändras (49 § skuldsaneringslagen).

Jag kan inte ge något exakt svar på hur ofta dina borgenärer kollar upp din ekonomi, men om varken de eller du ansöker om någon förändring så får du i princip behålla eventuella extrainkomster.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Victor NilssonRådgivare