Kan jag häva ett köp om det upptäcks vara fel i fastigheten?

Hej,

Vad händer om jag snabb skriver ett köpekontrakt och efter tre månader efter tillträdet upptäcker jag att fastigheten är belastade med fel såsom mögel i köket och källare samt fuktskada i källaren som har angripit del av huset där köket ligger. Har jag rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar om du kan häva ett fastighetsköp efter att ha upptäckt fel i fastigheten efter tillträdet. För att besvara din fråga kommer Jordabalken (JB) att användas.

Kan jag häva ett köp om det upptäcks vara fel i fastigheten?

Om det är så att fastigheten inte stämmer överens med avtalet eller annars avviker från vad du som köpare hade kunnat förutsätta att fastigheten bestod av, dvs att du förväntar dig att fastigheten är utan mögel och fuktskada, har du rätt till avdrag på köpeskillingen eller att häva köpet om skadan är av väsentlig betydelse (4 kap 19 § första stycket JB). Att ha mögel och fuktskador i köket skulle kunna vara en sådan skada som är av väsentlig betydelse. Du har också rätt till ersättning om felet beror på försummelse från säljaren eller om fastigheten vid köpet avvek från det som säljaren kan anses ha utfäst. I det senare fallet handlar det om säljaren inte meddelat hur en fastighet saknar en kärnegenskap, dvs om en allvarlig och fundamental avvikelse från rimlig standard på fastigheten (4 kap 19 § första stycket JB).

Men man kan inte åberopa något som ett fel om man som köpare borde ha upptäckt felet vid en undersökning av fastigheten eller som man kan förvänta sig med tanke på fastighetens skick, ålder och standard. Till exempel genom syn, lukt, känsel och hörsel (4 kap 19 § andra stycket JB). Om säljaren även har indikerat på att det finns vissa brister med fastigheten utökas undersökningsplikten på så sätt att man måste göra en ännu grundligare undersökning, kanske till och med anlita en besiktningsman. Om felet existerade när du gjorde din undersökning men inte var upptäckbar kan du åberopa det som ett fel och få avdrag på köpeskillingen eller till och med häva köpet om det var av väsentlig betydelse. Om du upptäckte felet vid undersökningen, eller om du inte undersökte fastigheten, och sedan köpte fastigheten ändå, kan du tyvärr inte åberopa det som ett fel och få häva köpet (4 kap 19 § andra stycke JB). Det är dock komplicerat att få till en hävning, du måste bevisa att felet var dolt från början och av väsentlig betydelse.

För ytterligare information om detta läs gärna här. Du kan även vända dig till Lawline Juristbyrå för ytterligare rådgivning.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare