FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/02/2022

Kan jag köra en trimmad A-traktor med B-körkort?

Hej, jag undrar om jag som har B-körkort kan köra en a-traktor som gör mer än 30km/h. Vad kan jag bli straffad för?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få lov att köra en A-traktor krävs att föraren har körkort. Ett körkort med AM-behörighet ger tillstånd att köra A-traktor. Ett sådant körkort går att ta från 15 års ålder. En korrekt konstruerad A-traktor är byggd för en maxhastighet på 30 km/h. Läs mer om A-traktorn på Polisens hemsida. Om A-traktorn är ombyggd för att föras med hastighet över 30 km/h finns krav på B-körkort eftersom den då istället är att betraktas som en bil, (2 kap. 1 § körkortslagen). Har du B-körkort är du alltså berättigad till att köra A-traktorn i högre hastighet än 30 km/h utan att bli straffad för något.

En förare som utan rätt körkortsbehörighet kör en A-traktor med högre maxhastighet än 30 km/h riskerar dock att dömas för olovlig körning till böter och spärrtid på körkortet samt indraget körkortstillstånd. Bötern sätts oftast till 1 500 kronor eller 30 dagsböter (som är beroende av den dömdes inkomst), (3 § 1 meningen lagen om straff för vissa trafikbrott). Är överträdelsen att betrakta som ringa (mindre allvarlig) kan man i vissa fall få en varning i stället för att traktorkortet återkallas.Vid misstanke om brott så kan även en A-traktor tas i beslag för vidare utredning.

Har föraren tidigare fått körkort återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är att anse som grovt, döms denne till fängelse i högst sex månader, (3 § 2 meningen lagen om straff för vissa trafikbrott). Körkortet kan även återkallas om körkortsinnehavaren genom upprepade brott visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter bestämmelser i trafiken, eller om man med hänsyn till brottet kan anta att körkortsinnehavaren inte kommer respektera trafikreglerna och därför inte anses vara lämplig som förare av körkortspliktigt fordon, (5 kap. 3 § 3 punkten körkortslagen). Vid återkallelse av traktorkort ska en tid bestämmas för vilket ett nytt traktorkort inte får utfärdas (spärrtid). Spärrtiden är som lägst en månad och som högst tre år (5 kap. 6 § körkortslagen).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare