Kan jag kräva att bli uppsagd på grund av arbetsbrist?

Hej Kan en anställd kräva att bli uppsagd pga arbetsbrist när man själv har blivit erbjuden och tackat ja till en ny anställning på en annan arbetsplats? Och orsaken till att vilja bli uppsagd sv arbetsbrist är att man då kan ansöka om ersättning från AFA försäkring då. Man får bara ersättning om man blir uppsagd pga arbetsbrist . Är detta ens möjligt? Mvh Jan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga undrar du om du som arbetstagare kan kräva att din arbetsgivare säger upp dig på grund av arbetsbrist. Frågor om anställningsförhållanden och uppsägningar regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Arbetsgivaren har möjlighet att säga upp anställda om det föreligger en reell arbetsbrist enligt 7 § LAS. Uppsägning på grund av arbetsbrist är ett verktyg som står till arbetsgivarens förfogande om det är nödvändigt av verksamhetsrelaterade skäl, t.ex. vid en omorganisering eller nedskärning. Det finns således ingen skyldighet för arbetsgivaren att säga upp anställda på uppmaning om det inte föreligger arbetsbrist.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Du är varmt välkommen att kontakta oss på nytt om du har några ytterligare funderingar!

Vänligen,

Marika HåkanssonRådgivare