Kan jag kräva att hyresvärden renoverar badrummet?

Hej! Jag skall flytta in till en hyresrätt där badrummet inte har renoverats sedan 1993. Att få det målat och utbytt golvmatta tror jag inte kommer bli några problem, men jag tycker badrummet behöver en hel renovering. Vissa i huset har fått detta genomfört. Kan jag, med stöd från lagen, kräva att renovering skall göra? (Alltså inte enbart underhåll) Finns där något tidsintervall när renoveringar bör göras, utan att hyran höjs?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning och lagrum

Jag förstår att du undrar huruvida du har möjlighet att kräva en renovering av ditt badrum i din hyresrätt. Svaret på din fråga finns delvis i jordabalkens 12:e kapitel, som brukar kallas för "hyreslagen".

Hyresvärden har en skyldighet att reparera lägenheten

Det är en hyresvärds skyldighet att se till att lägenheten är fullt brukbar sett till den allmänna uppfattningen (12 kap 9§ JB). På grund av detta har därför hyresvärden också en skyldighet att med jämna mellanrum ombesörja reperationer av lägenheten, så som exempelvis att måla om (12 kap 15§ 2 st JB). I lagen framgår däremot inga exakta uppgifter på hur ofta detta ska ske, men man brukar tala om att en lägenhet bör fräschas upp vart 12-15 år. Detta är däremot inte någon definitiv gräns utan det beror på skicket på den specifika lägenheten. En uppfräschning kan alltså aktualiseras både tidigare och senare än så. Precis som du skriver bör det därför inte vara något problem, med tanke på dess ålder, att kräva en uppfräschning av badrummet i form av målning och byte av plastmatta eftersom detta är ett sedvanligt underhåll.

Totalrenovering leder hyreshöjning

Som jag förstår av din fråga är det däremot en mer utförlig renovering än så du eftersträvar. Huruvida du har rätt att kräva detta är svårt att säga, det beror på badrummets nuvarande skick men också hur tillfredställande en enklare uppfräschning hade blivit. Skulle lägenheten trots detta inte leva upp till en standard som enligt den allmänna uppfattning innebär att den är fullt brukbar så bör du ha rätt att kräva en totalrenovering. Huruvida lägenheten var i stort eller litet behov av renovering eller hur längesen det var sedan den renoverades spelar mindre roll i frågan om en eventuell hyreshöjning eftersom en totalrenovering av ett badrum i stort sett alltid innebär standardförbättring för hyresgästen oavsett hur badrummet såg ut innan. Detta beror på att ett nytt badrum höjer bruksvärdet på lägenheten och hyran baseras på bruksvärdet (12 kap 55§ 1 st JB). Att kräva en fullständig badrumsrenovering utan hyreshöjning tror jag därför kan bli svårt. Däremot bör det inte vara några problem att kräva en uppfräschning utan hyreshöjning.

Mitt råd till dig

Jag råder dig att i första hand kontakta hyresvärden och höra deras inställning till en eventuell badrumsrenovering. Skulle de inte vilja tillmötesgå din önskan om badrummet överhuvudtaget kan du vända dig till hyresnämnden som kan pröva frågan och ställa krav på att hyresvärden ska vidta åtgärder genom ett så kallat "åtgärdsföreläggande". Det finns mer information om det här. Du kan även vända dig till hyresgästföreningen som hjälper hyresgäster att driva sådana frågor.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare