Kan jag kräva ersättning från bostadsrättsföreningen om min tvätt är förstörd?

Hej, Jag bor i en bostadsrätt och torktumlaren k föreningens gemensamma tvättstuga har lämnat svarta oljebörsen på min tvätt. Har jag möjlighet att kräva ersättning från föreningen för det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med ditt ärende.

Då du bor i en bostadsrätt är det bostadsrättslagen som aktualiseras.

Vad gäller juridiskt?

I enlighet med bostadsrättslagen 7 kap 1 § ska föreningen, när lägenheten tillträds, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Vidare gäller i enlighet med 7 kap 2 § att om lägenheten inte är i det skick som bostadsrättshavaren har rätt att fordra enligt tidigare nämnt,  får han avhjälpa bristen på föreningens bekostnad, om inte styrelsen på tillsägelse ombesörjer åtgärden så snart det kan ske.

Detta gäller dock för lägenheten, men däremot nämns inte de gemensamma utrymmena. Således är det tämligen oklart om dessa lagrum kan tillämpas även på de gemensamma utrymmena.

Vad kan du göra?

Detta låter mer som ett försäkringsärende, och jag rekommenderar dig att vända dig till din försäkring, samt höra med bostadsrättsföreningen om deras försäkring kan täcka detta.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare