Kan jag kräva omleverans istället för att få pengarna tillbaka?

Hej!

Jag har en fråga avseende köp som gjort av mig som privatperson mot en näringsidkare.

En vara (ett par hörlurar) jag köpte för två år sedan gick sönder och jag besökte butiken omgående för att anmäla reklamationen. Han som mottog varan bad om att få några dagar på sig då dessa skulle skickas in till leverantören som gör bedömningen ifall varan kan lagas alt att jag får en ny vara.

Jag fick därefter svar att varan dessvärre inte gick att laga och den modellen jag reklamerade hade dessvärre utgått så det som erbjöds var pengarna tillbaka.

Då jag inte är intresserad av några pengar tillbaka utan vill ha motsvarade hörlurar från dagens sortiment så fick jag till svar att jag kan ta modellens om ersatte min utgående modell, dock behövde jag då lägga till 1000:- då de hörlurarna jag köpte för två år sedan var på en kampanj.

Min fråga är om de har rätt att inte erbjuda mig en likvärdig vara, då det uppenbart finns en ersättare till min utgående modell.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du kan kräva när ett par hörlurar du köpt gått sönder. Jag kommer därför utreda vilka skyldigheter en säljare har vid en felaktig vara och regler om detta hittar du i konsumentköplagen (KköpL).

Jag utgår från att reklamation och liknande har gått rätt till eftersom säljaren mottagit din reklamation.

Vilka rättigheter har du?

Om hörlurarna är trasiga är det fel på varan (16§ KköpL). Detta ger dig som köpare flera rättigheter (22§ KköpL):

- avhjälpande (reparera hörlurarna)

- omleverans (nya hörlurar)

- prisavdrag

- ersättning för att avhjälpa felet

- häva köpet

- skadestånd

Du kan inte kräva alla dessa saker utan man brukar börja se om avhjälpande är möjligt för att sedan gå vidare till nästa möjlighet om avhjälpande inte går att genomföra.

Kan säljaren välja att ge dig pengarna tillbaka istället för nya hörlurar?

Eftersom det inte gick att avhjälpa felet går man vidare och ser om omleverans är möjligt. För att du ska kunna kräva ett par helt nya hörlurar får detta inte medföra en oskälig kostnad för säljaren (26 § 1 st. KköpL). Eftersom hörlurarna inte finns kvar i säljarens sortiment skulle det kunna medföra en oskälig kostnad för säljaren att ge dig ett par hörlurar av den nyare modellen. Detta är anledningen till att de istället erbjuder dig pengarna tillbaka.

Om det inte går att reparera hörlurarna eller om omleverans inte är möjligt, har du rätt till prisavdrag som motsvarar felet eller rätt till att häva köpet, det vill säga få pengarna tillbaka (28-29§ KköpL).

Slutsats

Du kan alltså inte kräva att säljaren skall erbjuda dig den nyare och dyrare modellen av hörlurarna utan extra kostnad för dig. Det räcker därför att säljaren erbjuder dig pengarna tillbaka.

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare