FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/06/2023

Kan jag neka att ta ett dopingtest och kan jag bli av med körkortet vid dopingbrott?

Min fråga är egentligen bara om polisen KAN dra in mitt körkort vid dopingbrott, och om jag kan neka prov över huvudtaget, har hört innan att man kan neka och då bara bli av med sitt gym medlemskap men vill fråga er som vet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relevanta bestämmelser finns i Körkortslagen (KKL),  1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel och i Rättegångsbalken (RB).

Kan polisen dra in ditt körkort på grund av dopning?

Nej, enbart den omständigheten att ett dopingtest visar positivt utgör inte tillräckliga skäl för att dra in ditt körkort. Ett körkort ska återkallas om det med hänsyn till det brott som personen har gjort sig skyldig till kan antas att denne inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om denne på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon, 5 kap 3 § KKL.Vanligen rör det sig om grövre narkotikabrott och inte användning av dopingpreparat.

Kan du neka att genomföra ett dopingtest?

Ja, så länge du inte är skäligen misstänkt för brott mot lagen (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel. Då har polisen rätt att kräva att du genomför ett dopingtest eftersom bruk av dopningsmedel är ett brott som kan leda till fängelse, 28 kap 12 § RB. Med skäligen misstänkt menas att det ska finnas objektiva omständigheter som pekar mot att du använder dopingpreparat, exempelvis att polisen har fått in tips från personer i din närhet om detta. Om det skulle vara så att en provtagning medför risker för din framtida hälsa får du dock vägra att lämna prov, 28 kap 12 § 3 st RB.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om du undrar något mer är det bara att återkomma med fler frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare