FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/04/2018

Kan jag överlåta en fastighet utan att ha sökt om lagfart?

Jag har fått en fastighet i gåva. Jag vill överlåta fastigheten genom gåva till ett av mina barn. Måste jag söka lagfart innan jag kan ge bort fastigheten i gåva eller kan äganderättsöverlåtelsen ske utan att lagfart söks?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med ding fråga!

Din fråga behandlas utifrån jordabalken (JB), som behandlar köp, byte och gåva av fastighet. För gåva av fastighet gäller samma formkrav som vid köp av fastighet (4 kap. 29 § JB). Du som överlåter fastigheten och ditt barn måste upprätta en skriftlig handling där det står att du överlåter fastigheten till dit barn och som ni båda måste skriva under (4 kap. 1 § 1 stycket JB).

Angående lagfarten så måste du söka om lagfart inom 3 månader från den dagen du fick fastigheten (20 kap. 2 § 1 stycket JB). Om du inte gör det kan inskrivningsmyndigheten förelägga vite för att du inte har sökt lagfart (20 kap. 3 § JB). Lagfart söker du hos Lantmäteriet efter att du har förvärvat fastigheten genom formkravet som jag gick igenom ovan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare