Kan jag sälja alkohol på en privat fest?

Hej! Vi funderar på att ha en privat födelsedags fest i en lokal som vi hyrt. Där ca 150 personer kommer, där vi tänker sälja alkohol som vi köpt i Sverige och fått i spons. Vi tänkte att pengarna går för avgift för finansieringen av lokal och underhållning. Eventuell mat och tilltugg tänkte vi däremot att gästerna får köpa från en food-truck om de skulle bli sugna.

Är det ok att göra på ovanstående sätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill du veta om du kan sälja alkohol på en privat fest. För att svara på din fråga kommer jag att utgå från alkohollagen (AlkoL).

Det finns undantag från kravet på serveringstillstånd

För att få sälja alkohol krävs i vanliga fall ett serveringstillstånd (8 kap. 1 § AlkoL). Det finns dock undantag:

Serveringstillstånd krävs inte om serveringen

1. Avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer

2. Sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna

3. Äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker (8 kap. 1 a § AlkoL)

Du behöver inte servera mat på festen för att få sälja alkohol

Du nämner att det kommer finnas en food-truck i anslutning till festen. Jag anar därför att du funderar på om det är okej att inte sälja mat i samband med försäljningen av alkohol på festen. För att få ett serveringstillstånd så krävs att det finns ett kök i lokalen och mat tillhandahålls (8 kap. 15 § AlkoL). Men allt tyder på att du inte behöver ha ett serveringstillstånd för att sälja alkohol på din fest. Därför behöver du inte heller tillhandahålla mat.

Sammanfattning

Jag tolkar det som att din fest sker vid ett tillfälle för ett i förväg bestämt antal gäster och att alkoholen kommer att säljas utan vinstintresse (eftersom du enbart vill finansiera lokalhyra och underhållning genom försäljningen). Om festen inte kommer att hållas i en lokal som bedriver yrkesmässig försäljning av alkohol (t.ex. en bar) så behöver du inget serveringstillstånd. Du kan alltså sälja alkohol på födelsedagsfesten förutsatt att din fest uppfyller de tre kriterierna ovan.

Hoppas att du har fått svar din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawline duktiga jurister.

Jenny VibergRådgivare