Kan jag själv ansöka om ersättning för att ha suttit häktad eller behöver jag ett juridiskt ombud?

Hej, jag var häktad ca 3 månader med restriktioner men förundersökningen las ner. Jag har förstått att jag kan söka skadestånd för detta. Min fråga är om jag kan söka skadestånd själv? Jag undrar också om det gör skillnad om jag söker skadestånd själv eller om jag anlitar advokat?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Om jag har tolkat din fråga rätt har du suttit häktad i tre månader med restriktioner men förundersökningen lades ner och du fick gå på fri fot. Du undrar nu om du kan ansöka om skadestånd för dessa 3 månader på egen hand eller om ett juridiskt ombud krävs.

Bestämmelser om skadestånd gällande häktning finns i Lag (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder. Jag kommer i mitt svar förkorta den aktuella lagen till Frihetsberövandelagen.

Rätt till ersättning

Den som har varit häktad på grund av misstanke om brott har rätt till ersättning om det meddelas frikännande dom, åtalet avvisas eller avskrivs eller förundersökningen avslitas utan att åtal väcks (2 § 1 st. 1 p. Frihetsberövandelagen). Med tanke på att du har varit häktad i 3 månader och det i senare skede visat sig att du varit oskyldig och förundersökningen lagts ner omfattas du därmed av skadestånd.

Skadeståndets omfattning

Ersättning enligt det ovannämnda lämnas för:

Utgifter (ersättning för exempelvis resor till och från häktet)Förlorad arbetsförtjänst (ersättning för förlorad inkomst under häktningstiden)Intrång i näringsverksamhet (ersättning för förlorad kundkrets - utöver förlorad arbetstid). Och även Lidande (bedömning görs i enskilt fall men ju längre man sitter häktad desto mer har man lidit.

Detta i enlighet med 7 § Frihetsberövandelagen.

Ansökan om ersättning

För att besvara din fråga, kan du antingen själv eller via ett juridiskt ombud ansöka om ersättning. Om du väljer att själv ansöka om ersättning kan du ladda ner ansökningsblanketten via JK:s hemsida och fylla i den på egen hand samt skicka iväg den. Blanketten finns på https://www.jk.se/2697 under benämningen "Ansökningsblankett för ersättning enligt Frihetsberövandelagen".

Jag hoppas på att mitt svar är till hjälp! Har du vidare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss!

Mvh,

Samah SulaimanRådgivare