Kan jag slänga sakerna som mitt ex lämnat efter sig?

Hej. Tänkte kolla om jag har rätt att slänga sakerna (mest kläder och skrot, några verktyg och en trasig cykel) som mitt ex lämnade efter sig. Han har vart borta 1år , bara typ försvann från jordens yta. Vet han lever men brutit kontakten med hela sin familj, föräldrar ,barn sedan tidigare förhållande, syskon. Efter 6 månader dök han upp och hämtade datorn som var bådas samt sin bankdosa sen inte ett ljud från honom.

Han anhöriga har sagt de vill ej förvara och gett mig tillåtelse att kasta allt.

På 1års tid har han ju iallafall fixa ny garderob med kläder vart han nu befinner sig. Han har troligen inget jobb o ingen adress. Har bytt lås för känna mig trygg då han har både psykisk ohälsa och missbruk.

Jag har ej plats att förvara allt och vill ej ha med det att göra. Så har jag rätt att göra mig av med det? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att de saker han har lämnat kvar är hans och att du därmed inte äger dem. Eftersom du inte är ägaren, har du inte rätt att slänga dem oavsett hur länge ditt ex har varit borta och därmed inte hämtat sina saker. Om du skulle slänga sakerna, skulle du kunna göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken).

Om du skulle flytta på sakerna, skulle du kunna göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande. Egenmäktigt förfarande innebär att någon olovligen tar, brukar eller tillgriper något som tillhör någon annan (8 kap. 8 § brottsbalken).

I situationen kan även ditt ex göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande, om han inte hämtar sina saker och sakerna därmed är i vägen för dig och användbarheten av din bostad begränsas i och med att hans saker är kvar.

Sammanfattningsvis kan du inte slänga bort ditt ex's saker, då du i så fall kan göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande. Du kan heller inte flytta på hans saker (ex. så att de inte ska vara i vägen) då detta kan utgöra brottet egenmäktigt förfarande. Ditt ex kan också göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande, då din användning av din bostad begränsas i och med att hans saker fortfarande är kvar.

Vad kan du göra?

- Du kan ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Mer om detta kan du läsa på Kronofogdens hemsida. Där finns instruktioner för hur du ska göra ifall du skulle vilja ansöka om sådan handräckning. I ansökan anger du vad du vill att motparten (ditt ex) ska göra och varför. Därmed, om ansökan beviljas kan ditt ex bli tvungen att hämta sina saker.

- Eftersom egenmäktigt förfarande är ett brott, är en möjlighet att göra en anmälan till polisen.

- Jag skulle dock rekommendera dig att först och främst, innan något av ovan blir aktuellt, återigen försöka få kontakt med ditt ex, förklara situationen och att han behöver hämta sina saker.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Annars är det bara att skicka en kommentar eller en ny fråga till oss.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare