Kan jag som bilförare dömas för något brott om min passagerare som var över 15 inte använde bilbälte och avled i en trafikolycka?

Hej! Om jag som förare skulle vara med i en bilolycka tillsammans med en passagerare över 15 år som inte har på sig säkerhetsbälte och det leder till att passageraren avlider. Vem hålls ansvarig för passagerarens död om det kan bevisas att personen i fråga inte hade avlidit av krockskador om denne haft säkerhetsbältet på sig? Vad kan jag bli dömd för i detta läget då passageraren själv ansvarar för att säkerhetsbältet används?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du vilka brott du som förare eventuellt kan dömas för om din passagerare avlider i en trafikolycka där hen inte använde bälte.

Själva användandet av säkerhetsbältet är inte ditt ansvar

Du som förare ansvarar för att passagerare under 15 år använder säkerhetsbältet (trafikförordningen 4 kap. 10 §). Personer över 15 år är inte ditt ansvar. De ansvarar själva för att använda säkerhetsbältet. Själva bristen på användandet av säkerhetsbältet är alltså inte straffbart i situationen du beskrivit. Du kan fortfarande beroende på omständigheterna dömas för andra brott.

Störst risk att dömas för vållande till annans död

I situationen som du beskrivit är det störst risk att du skulle dömas för vållande till annans död. Den som av oaktsamhet orsakar annans död ska dömas för vållande till annans död (brottsbalken 3 kap. 7 §).

Det avgörande är ifall du kan anses ha varit oaktsam. Om du som förare har brutit mot trafikregler, kört vårdslöst eller på annat sätt åsidosatt din skyldighet att föra fram fordonet på ett säkert sätt är kravet på oaktsamhet förmodligen uppfyllt. Har du på så vis orsakat en olycka som din passagerare olyckligtvis avlidit i så är det sannolikt att du kan dömas för vållande till annans död.

Självklart är det också möjligt i det scenario du beskriver att uppsåtligen beröva passageraren livet genom att med flit orsaka en olycka. Det är då hypotetiskt sätt möjligt att dömas för mord men jag ser det som mer osannolikt och inte riktigt vad du undrade kring.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare