Kan jag testamentera bort all min egendom till välgörenhet?

Hej! Kan jag testamentera bort alla mina tillgångar till välgörenhet den dagen jag går bort, utan att ge mina barn eller övrig familj något? Tänker på arvslott och laglott osv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida du har möjlighet att testamentera bort all din egendom till välgörenhet den dagen du avlider, eller om det finns några begränsningar som gör att din familj har lagenlig rätt till en del av din kvarlåtenskap. Regler om arv och arvsfördelning finns i ärvdabalken (ÄB).

Fri testamentsrätt

Huvudregeln är att ett testamente går före den legala arvsordningen. Om du önskar att ditt arv ska fördelas på ett visst sätt, som inte överensstämmer med den legala arvsordningen, ska du därför upprätta ett formenligt testamente. I ett testamente är du huvudsakligen fri att testamentera bort din egendom till vem du vill eftersom du har fri testamentsrätt.

Begränsningar i den fria testamentsrätten

Den fria testamentsrätten är inte absolut, utan det finns andra regler som inskränker denna rätt. Det framgår visserligen inte av din fråga huruvida du har några bröstarvingar och inte heller huruvida du har någon eventuell efterlevande make/maka. Dessa grupper erhåller nämligen särskilda skydd som gör att de inte alltså ska behöva gå helt lottlösa trots att det finns ett testamente som huvudsakligen styr arvsfördelningen. Skyddet ter sig i form av laglotten för bröstarvingar och basbeloppsregeln för efterlevande make/maka.

Laglott

Som bröstarvinge har man rätt att få ut sin laglott oberoende av vad som angivits i ett testamente. Laglotten utgör hälften av den egentliga arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Om du inte anger laglottsrätten i ditt testamente krävs det dock att dina bröstarvingar påkallar jämkning av testamentet för att faktiskt få ut sin laglott (7 kap. 3 § ÄB). Om jämkning inte påkallas inom sex månader efter att bröstarvingarna erhöll testamentet har de förlorat sin rätt att få ut laglotten, varpå man som testamentsgivare kan anses ha kringgått laglottsregeln. Bröstarvingarna blir då lottlösa trots sin laglottsrätt och kvarlåtenskapen fördelas på det sätt som testamentet framhåller utan inskränkning av skyddet för bröstarvingarna.

Basbeloppsregeln

Som efterlevande make/maka har man rätt att få ut minst fyra prisbasbelopp, motsvarande omkring 210 000 kr, från den avlidnes kvarlåtenskap (3 kap. 1 § andra stycket ÄB). Detta gäller dock endast om den efterlevande maken/makan inte redan fått ut motsvarande belopp från den förevarande bodelningen med sin egen enskilda egendom inräknat. Om man inte redan fått ut 210 000 kr från bodelningen ska kvoten alltså fyllas upp till 210 000 kr från den avlidnes kvarlåtenskap. Om man däremot redan fått ut beloppet sätts basbeloppsregeln ur spel, och först då kommer kvarlåtenskapen fördelas så som testamentet framhåller utan inskränkning av skyddet för efterlevande make/maka.

Slutsats

Sammanfattningsvis är det möjligt att testamentera bort sin egendom till välgörenhet om det är det man vill. För att göra det möjligt måste testamentet vara upprättat i laga form, annars kommer kvarlåtenskapen ändå att fördelas enligt den legala arvsordningen. Bröstarvingar och efterlevande make/maka erhåller visserligen särskilda skydd mot att lämnas lottlösa, men skydden är varken absoluta eller heltäckande. Det öppnar för möjligheten att, om inte helt och hållet så åtminstonde till stor del, kunna testamentera bort all sin egendom till välgörenhet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare