Kan jag trycka upp upp någon annans logotyp likt ett merchandise-företag?

Hej, jag har en firma som jobbar med media/exponering etc. Jag undrar vad som krävs för att man ska få trycka typ "merchandise".. Kan jag trycka någon annans logotyp/bandnamn/klubbnamn? Är det skillnad om jag använder ett annat typsnitt/stil/färg än det som är befintligt och kan jag trycka ett skivomslag på en tröja och sälja? Har alla dessa merchandise-företag som finns på marknaden tillstånd?? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är varumärkeslagen (VmL).

Inledningsvis kan sägas att ensamrätt till varumärken kan förvärvas genom registrering i varumärkesregistret, vilket förs av Patent- och registreringsverket, samt genom internationell registrering, 1 kap. 6 § VmL. Ensamrätt till varukännetecken kan också förvärvas utan registrering och då genom inarbetning, 1 kap. 7 § 1 st. VmL. I det nyss nämnda lagrummets andra stycke anges att ett varukännetecken ska anses inarbetat om det här i landet inom en betydande del av den krets till vilken det riktar sig, den s.k. omsättningskretsen, är känt som beteckning för de varor eller tjänster som tillhandahålls under kännetecknet. Om varukännetecknet endast är inarbetat inom en del av landet gäller dock ensamrätten bara inom det området. Innebörden av ensamrätten beskrivs i 1 kap. 10 § VmL vari det sägs att ensamrätten till ett varukännetecken enligt 6-8 §§ i samma kapitel innebär att ingen annan än innehavaren, utan dennes tillstånd, i näringsverksamhet får använda ett tecken för varor eller tjänster under vissa i lagen angivna förhållanden, se återigen 1 kap. 10 § VmL.

Mot bakgrund av ovanstående kan därför och som svar på din första fråga konstateras att om det skulle föreligga ensamrätt till de varumärken som du avser att trycka upp får/kan du inte fortsätta med planerna utan att först ha inhämtat erforderligt samtycke (tillstånd) ifrån aktuella rättighetsinnehavare Detsamma gäller troligtvis även om du skulle ändra färg, typsnitt eller stil på logotyperna eftersom det då sannolikt kommer att finnas en risk för förväxling, jfr 1 kap. 10 § 1 st. 2 p. VmL. När det sedan gäller din tredje och sista fråga är det naturligtvis svårt för mig att veta om man inför varje merchandise-upplägg på marknaden har fått de tillstånd (eller slutit de licensavtal) som krävs. Men utgångspunkten får (måste) ändå bli att så är fallet. I 6 kap. 4 § 1 st. VmL uttalas i vart fall att innehavaren av ett varukännetecken som avses 1 kap. 6-7 §§ kan ge någon annan rätt att använda kännetecknet (licens) för en del av eller alla de varor eller tjänster som kännetecknet är registrerat eller inarbetat för samt för hela eller en del av landet. Licensen kan vara exklusiv eller icke exklusiv och en licenstagare får inte överlåta sin rätt vidare utan samtycke av innehavaren av kännetecknet. Vidare sägs i 6 kap. 5 § 1 st. VmL att en licens som avser ett registrerat varumärke på begäran ska antecknas i varumärkesregistret och kungöras varför du i förekommande fall faktiskt själv kan kontrollera huruvida det finns en eller flera giltiga licenser. Registret är offentligt, se 1 kap. 1-2 §§ varumärkesförordningen.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammanfattningsvis är min bedömning att du behöver inhämta tillstånd från berörda parter (rättighetsinnehavare) och/eller träffa avtal om olika typer av licensupplägg. Om så inte sker kan du göra dig skyldig till en eller flera brottsliga gärningar. I 8 kap. 1 § 1 st. VmL stadgas att den som gör intrång i rätten till ett varukännetecken (varumärkesintrång) döms, om det sker uppsåtligen (avsiktligen) eller av grov oaktsamhet (vårdslöshet), för varumärkesbrott till böter eller fängelse i högst två år. Vid grovt brott och under förutsättning att brottet har begåtts uppsåtligen kan fängelse i upp till sex år utdömas.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare