FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2020

Kan jag undanhålla barnet från den andra vårdnadshavaren?

Hej

Hur mycket ska man behöva stå ut med från sitt X? Jag levde med en äldre man i nästan fem år. Relationen var inte bra - jag blev utsatt för psykisk misshandel och för kontroll. Mannen har ett omfattande alkoholmissbruk. Alkohol och extrem svartsjuka är ingen bra kombo. Vi fick ett barn ihop 2011 - delad vårdnad. Det är 8 år sen vi separerade. Sedan separationen har han regelbundet trakasserat mig - första året smög han runt huset, hämtade saker i förrådet och hade koll. Han slutade en tid efter jag träffade en ny.

Umgänget med barnet har fungerat så där. Om jag lämnar tar han sig alltid friheten att berätta för mig vilken idiot jag är - han är inte nykter då. Han har regelbundet skickat sms när han är full och arg

I höstas gjorde jag en oros anmälan pga hans drickande. Han hade kört bil under alkoholpåverkan, låtit barnet bada i sjö när han suttit på stranden och druckit. Nu är också barnet så stort att hen kan berätta vad som händer hos pappan. Han dricker jämt när hen är där

Vi har blivit tilldelade stöd från soc i form av familjebehandling- stöd i vårt samarbete. Barnet bor hos mig och vill inte träffa pappan. Jag låter inte barnet träffa pappan pga fara för liv och hälsa. Det här har gjort att pappan messar mig, främst på nätterna när han är full och arg. Familjebehandlaren tar pappans parti och hävdar pappans rätt till sitt barn.

Vad kan jag göra rent juridiskt? Pappan utsätter mitt barns liv för fara pga sitt missbruk. Han trakasserar mig. Hjälp mig

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att det är förenligt med barnets bästa att ha en nära och god kontakt med båda sin föräldrar (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Barnet ska även ha rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § föräldrabalken). Det är båda föräldrarnas ansvar att uppmuntra barnet till en kontakt med den andra föräldern.

Självklart ses det inte förenligt med barnets bästa att lämna barnet hos en förälder som i vardagen är berusad samtidigt som barnet är hos föräldern. Problemet i sådana här fall är att den föräldern som undanhåller barnet från att träffa den andra föräldern kan göra sig skyldig till umgängessabotage. Umgängessabotage pekar vid en vårdnadstvist på att vårdnaden bör ändras till nackdel för den föräldern som försökte undanhålla barnet från att träffa den andra föräldern.

Det bästa du kan göra om du anser att den andra föräldern är olämplig som vårdnadshavare och inte ensam bör umgås med barnet är att vända sig till rätten för att försöka få vårdnadsfrågan ändrad (6 kap. 5 § föräldrabalken). Om en förälder missbrukar eller ägnar sig åt hot eller våld mot den andra föräldern pekar på att den föräldern inte är lämplig som vårdnadshavare (6 kap. 7 § föräldrabalken).

Mitt råd till dig om det är så att pappan är olämplig som vårdnadshavare är att försöka få vårdnadsfrågan ändrad. Försöker du enbart undanhålla barnet från föräldern är det du som kan göra dig skyldig till umgängessabotage.

Hoppas att fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare