Kan jag underteckna papper rörande barnet i vårdnadshavarens ställe?

Hej! Min pappa har varit frånvarande i min systers liv de senaste två åren, men har fortfarande halva vårdnaden över henne. Det blir därför ofta problematik när det kommer till påskrifter för olika lagliga dokument. Finns det något sätt för att jag, 19 år, skulle kunna få rätten till att skriva på åt min pappas skull om jag får honom att gå med på detta? Han kommer inte vilja ge ifrån vårdnaden till vår mamma, men jag tror det hade funnits chans att övertala honom till att låta mig ha ansvar för den delen om det inte gäller att ge över hela vårdnaden på mig.

Lawline svarar

 Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det har din syster 2 vårdnadshavare varav en av dem är din pappa. Ni önskar inte att försöka ändra vårdnaden utan vill istället att du ska kunna ta vissa beslut å din pappas vägnar.

Utifrån din fråga så skulle jag rekommendera att ni ser över att skriva en Vårdnadsfullmakt.

Vad är en vårdnadsfullmakt?

En vårdnadsfullmakt ger fullmaktstagaren (i ditt fall skulle du bli fullmaktstagaren) behörighet att ta beslut åt vårdnadshavarens (din pappas) vägnar. En vårdnadsfullmakt kan göra att din pappas samtycke kan ges av dig. En vårdnadsfullmakt kan däremot inte användas för att skaffa pass till din syster.

Hur funkar en fullmakt?

Fullmakter regleras primärt i Avtalslagen (något som däremot är viktigt att notera är att denna lag är skriven och anpassad för att reglera förmögenhetsrättsliga frågor så som köp och inte familjerelationer).

Om du får en fullmakt så skulle du ha rätt att genomföra de rättshandlingar som fullmakten täcker åt din pappas vägnar (10§ Avtalslagen).

En fullmakt kan generellt ges muntligt, men i fråga om Vårdnadsfullmakt rekommenderar jag att ni upprättar den skriftligt.

Utformningen av fullmakten

Fullmakten bör benämnas som en vårdnadsfullmakt och kan utformas generellt eller mer specifikt beroende på hur brett eller snävt ni vill att den ska gälla. Det finns inget krav på att vittnen ska närvara vid underskriften, men vittnesnärvaro kan hjälpa utifall att fullmakten skulle ifrågasättas.

Vårdnadsfullmakten bör inte endast innehålla din systers namn och personnummer utan även att det är du som är fullmaktstagaren. Både du och din pappa behöver underteckna fullmakten.

Ni kan välja själva om ni vill att fullmakten ska gälla för en bestämd tid, eller om den ska gälla tills vidare. Om fullmakten endast ska gälla för en viss tid måste det skrivas. Om fullmakten gäller tills vidare och din pappa inte tar tillbaka fullmakten kommer den gälla tills din syster fyller 18 och således inte längre är under din pappas vårdnad.

Hur går du vidare härifrån?

  • Prata med din pappa om den här möjligheten. Hans samtycke och medverkan i att underteckna fullmakten är nödvändig för att du ska kunna bli fullmaktstagare.
  • Författa fullmakten, gärna med hjälp av juridiskt ombud för att försäkra att fullmakten faktiskt gäller på det sättet ni vill att den ska gälla. Ni kan kika om familjerätten i er kommun kan hjälpa er med detta. Du kan även boka tid med en av våra jurister
  • Du och din pappa undertecknar fullmakten, gärna med vittnen.

Jag hoppas att detta hjälpt dig med din fundering och att du och din pappa kommer överens om den lösning som vore bäst för din syster.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare