FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/12/2021

Kan jag vägra att utföra någon annans arbetsuppgifter?

Hej! Har en fråga gällande arbetsvägran. Är det arbetsvägran om jag vägrar utföra en arbetsuppgift som egentligen ligger på en annan person och denna person är på plats men hävdar att hon inte hinner pga hög arbetsbelastning som vi båda har? Vi utför båda samma arbetsuppgifter där vi arbetar i men hon har mindre gällande de städuppgifter vi har och jag tvingas ibland även ta hennes del av städningen vilket jag anser är fel. Hur ligger det egentligen till?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår det som att du behöver utföra arbetsuppgifter som egentligen tillhör en kollega. Det framgår även av din fråga att du och din kollega har i stort sett samma arbetsuppgifter. Inledningsvis vill jag understryka att din fråga kan regleras i kollektivavtal om din arbetsgivare är bunden till ett sådant. I så fall bör du i första hand se till kollektivavtalet. I mitt svar förutsätter jag dock att frågan inte är reglerad i något kollektivavtal, eftersom detta inte framgår i din fråga.

Hur långt sträcker sig arbetsskyldigheten?

Att bedöma vilka arbetsuppgifter som faller inom ramen för ens anställning kan vara svårt. I första hand ska man se till anställningsavtalet, som förstås kan vara muntligt eller annars otydligt. I anställningsavtal framgår ofta en tjänstetitel (exempelvis "lokalvårdare" eller "servitör"). Denna tjänstetitel kan anses utgöra grunden för ens arbetsskyldighet; lokalvårdaren är skyldig att städa, och servitören är skyldig att servera mat och dryck. I anställningsavtalet kan också specifika arbetsuppgifter framgå. Oavsett om dessa arbetsuppgifter är självklara, eller om de skiljer sig kraftigt i förhållande till andra liknande anställningar, så ingår de i arbetsskyldigheten.

För att vidare tolka någons arbetsskyldighet, har Högsta domstolen tagit fram en princip kallad 29/29-principen. Enligt principen är en arbetstagare skyldig att utföra en arbetsuppgift om uppgiften uppfyller följande tre krav:

-Arbetet ska utföras för arbetsgivarens räkning. -Arbetet ska utföras inom arbetsgivarens naturliga verksamhetsområde (ofta det aktuella kollektivavtalets tillämpningsområde). -Arbetet ska falla inom arbetstagarens allmänna yrkeskvalifikationer (NJA 1929 s. 29).

Bedömningen i ditt fall

Eftersom de extrauppgifter du tvingas utföra verkar vara av samma slag som dina ordinarie arbetsuppgifter, så faller extrauppgifterna inom din arbetsskyldighet. Att vägra att utföra dem skulle därför ses som arbetsvägran, vilket kan vara saklig grund för uppsägning. Jag rekommenderar dig därför fortsätta utföra arbetet trots att någon annan egentligen skulle utfört uppgifterna. Varje fall av arbetsvägran är dock inte saklig grund för uppsägning. Om du inte skulle ha möjlighet att utföra extraarbetet på grund av till exempel tidsbrist eller psykisk påfrestning (stress), skulle det snarare handla om ett arbetsmiljöproblem. Arbetsvägran skulle i så fall inte vara på din sida.

Ett arbetsmiljöproblem?

Din arbetsgivare bär det huvudsakliga ansvaret för arbetsmiljön. Arbetsgivaren ska se till att arbetsmiljön är tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur, och arbetsförhållandena ska anpassas efter människors olika förutsättningar i psykiskt hänseende (2 kap. 1 § arbetsmiljölagen). Detta innebär inte minst att stress och annan psykisk påfrestning ska förebyggas och undvikas i bästa möjliga mån. Eftersom stress också kan medföra ohälsa hos en arbetstagare, är arbetsgivaren skyldig att vidta alla åtgärder som behövs för att motverka stress (3 kap. 2 § första stycket arbetsmiljölagen).

Om du upplever extraarbetet som stressigt, bör du alltså upplysa din arbetsgivare om detta. Arbetsgivaren är då skyldig att åtgärda arbetsmiljöproblemet, till exempel genom att anställa mer personal. I själva verket har man som arbetstagare en skyldighet att samverka med arbetsgivaren för en god arbetsmiljö (3 kap. 1 a § arbetsmiljölagen).

Sammanfattning

Din arbetsskyldighet bestäms i första hand av anställningsavtalet. Eftersom extrauppgifterna du tvingas utföra är av samma slag som dina ordinarie arbetsuppgifter faller de innanför din arbetsskyldighet. Att vägra att utföra arbetsuppgifterna vore därför att anse som arbetsvägran. Om du däremot upplever extrauppgifterna som stressiga så att det påverkar dig psykiskt, föreligger det ett arbetsmiljöproblem och i så fall är arbetsgivaren skyldig att åtgärda problemet.

Upplever du brister i arbetsmiljön, och vill ha hjälp att kräva åtgärder från arbetsgivaren, kan du vända dig till någon av våra jurister på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig att få klarhet i vad som gäller.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare