Kan jag vräka min hyresgäst om hyran inte betalas i tid?

Har en hyresgäst som inte har betalat hyran i den tiden som står på vårt avtal. Undrar om jag kan vräka min hyresgäst på grund av detta? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och att du vänder dig till oss på Lawline.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av jordabalkens (JB) 12:e kapitel även kallad för hyreslagen.

Kan man vräka en hyresgäst som inte betalar hyran i tid?

Hyresgästen har som skyldighet att hyran ska betalas i tid. Om hyresgästen dröjer med att betala hyran för en bostadslägenhet mer än en vecka efter förfallodatum har du som hyresvärd rätt att säga upp hyresavtalet i förtid (12 kap 42 § första stycket första punkten JB).

Du som hyresvärd måste dock också ge hyresgästen rätt till återvinning. Detta innebär att efter hyresrätten förverkats måste du som hyresvärd underrätta hyresgästen att hyresrätten kan återvinnas om hyran betalas inom tre veckor. Denna tidsramen på tre veckor börjar löpa då hyresgästen fått informationen om detta  (12 kap 44 § JB).

Sammanfattningsvis har du rätt att säga upp hyresgästen om hyran inte betalats inom en vecka från förfallodatumet. Efter det måste du dock ge hyresgästen rätt till återvinning av hyresrätten. Om hyresgästen inom den tid inte heller betalar hyran har du rätt att vräka hyresgästen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare