Kan klädbutik kräva att anställda köper och bär kläder från deras egna märke?

Hej! Jag jobbar i dagsläget extra i en klädbutik på sidan av mina studier. När jag jobbar så måste jag ha kläder från denna kedja, alltså får jag inte ha kläder från någon annan butik eller något annat märke. Helst ska kläderna vara sådana som finns i sortimentet just nu, och inte allt för gamla. Jag tycker personligen att det känns väldigt märkligt hur en chef kan kräva att sina anställda ska bära kläder från butiken som dem själva måste stå för. Vi har en viss procent i rabatt för att kunna köpa kläder att ha på jobbet, men för mig som är student har jag inte råd att lägga mina pengar på kläder för att få jobba, det rimmar ganska dåligt. Om jag hela tiden måste fylla på och uppdatera min garderob för att kunna jobba, så får jag tillslut ingen lön i princip, utan alla pengar går till företaget då jag köper arbetskläder för min lön. Jag förstår såklart att jag inte kan gå runt i ett specifikt märke där loggan tydligt syns, men jag känner att så länge jag har på mig något som är neutralt och klär mig hel och ren så borde detta vara okej. Så min fråga är nu: Kan min arbetsgivare kräva att jag ska köpa kläder för min lön för att ha på jobbet, eller ska jag som anställd kunna jobba i vilka kläder som helst så länge jag är hel och ren?

Hoppas ni förstår min fråga!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att den klädbutik du arbetar på kräver att du ska köpa och bära deras egna kläder under arbetspass och du undrar ifall de kan kräva detta.

Det är ytterst tveksamt att din arbetsgivare har möjlighet att kräva att du ska betala för dina arbetskläder. Om det är avtalat i ditt anställningsavtal att du förväntas köpa nya arbetskläder varje månad, så kan arbetsgivaren ha rätt i sin begäran. Men om detta inte är reglerat, vilket det inte verkar vara, så är sedvanan att arbetsgivaren ska tillhandahålla arbetstagaren arbetskläder utan extra kostnad. Detta gäller oberoende av om hur har rabatt på kläderna eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare