FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/05/2018

Kan kommunen välja att bara ersätta kostnader som är "rimliga" vid skadestånd?

Hej,

Vi bygger hus och kommunens tjänsteman har gjort felmätning på vår tomt som resulterar i att huset är felplacerat idag. Byggarna får gräva ut och gräva om så att plattan placeras enligt ritningarna och de kostnader behöver vi få ersättning för. Kommunen har sagt att det ska göras besiktning och efter det kan de ersätta för den del som anses vara rimlig?! Eh vadå rimlig det är kostnader som har uppkommit efter deras felmätning?! Om kommunen inte godkänner något del av ersättningen hur gör vi bäst? Vi måste betala dessa ändå, hur går vi vidare?

Samt är jobbet försenat med ca 2 månader pga av det felet kommunen har gjort. Vilka kostnader kan vi ta med eller hur gör vi för att beräkna 2 månaders försening i bygget?

Tusen tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag bara fastslå att det rör sig om ren förmögenhetsskada orsakad av kommun (3 kap. 2 § första punkten skadeståndslagen).

Kan kommunen välja att bara ersätta den del som är rimlig?
Huvudprincipen inom skadeståndsrätten är att den skadelidande ska försättas i samma ekonomiska situation som innan skadan inträffade. Detta innebär att du som huvudregel att du ska få full kompensation för dina faktiska förluster. Detta är dock inte en ovillkorlig rättighet; du har som skadelidande också en viss plikt att, efter att skadan inträffat, också verka för att skadan ska bli så liten som möjligt. Detta betyder att du i praktiken måste se till att skadeverkningarna inte blir högre än vad de normalt skulle bli. Exempelvis genom att i ert fall inte flytta på plattan genom ett onödigt dyrt tillvägagångssätt.

För att det ska bli relevant att ens gå in på en rimlighetsprövning av era kostnader måste det i princip vara en sådan avvikelse att det är märkbart; en domstol kommer inte gå in på någon detaljbedömning.

Vad gör vi om kommunen vägrar betala?
Det enda alternativet är att ni stämmer kommunen i domstol.

Vilka kostnader kan vi ta med?
För att bli berättigad till skadestånd måste det finnas ett rimligt samband mellan skadehandlingen och dess konsekvenser. Vad som menas med rimligt samband är i princip att skadeverkningarna inte ska vara oförutsägbara och slumpartade, utan vara en normal följd av skadehandlingen.

Detta innebär i praktiken att du ska ta med de kostnader som har ett samband med kommunens felmätning, både direkt och indirekt, bara de är normala och förutsägbara.

Hur ska ni göra för att beräkna 2 månaders försening i bygget?
Om ni haft några direkta kostnader för förseningen, till exempel att ni behövt hyra någon tillfällig bostad för en längre tid än förväntat, så ska detta tas med genom en vanlig beräkning - dvs de exakta kostnader ni haft.

Om ni däremot har kostnader som är svårare att beräkna och föra bevisning om är det domstolens uppgift att göra en så kallad skälighetsbedömning (35 kap. 5 § rättegångsbalken). Det betyder att domstolen kommer göra en ungefär uppskattning av er skada.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare