Vad göra när någon ofredar och talar illa om en?

Jag har en fd svägerska som förtalar mig, trakasserar mig och barnen och stör bl.a. min nattsömn och arbetsförmåga. Hon lägger sig i min roll som mor och är mkt otrevlig. Vad kan jag göra för att få henne sluta? Vill inte ha någon kontakt med henne själv, då hon får mig att må riktigt dåligt.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ur ett straffrättsligt perspektiv kan jag identifiera två olika brott som begåtts, utifrån informationen i din fråga. Du är välkommen att återkomma om du vill fylla ut informationen.

Förtal

I lagen står uttryckligen att: "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter" (5 kap. 1 § brottsbalken (BrB)). Rekvisit som läses mellan raderna är att (1) en uppgift ska ha lämnats till tredje man, dvs. att det krävs att en uppgift lämnats till någon annan än den beskyllde(dig). Lämnas uppgiften direkt till den beskyllde kan det istället handla om förolämpning (5 kap. 3 § BrB). Här blir alltså frågan om din fd. svägerska lämnat uppgifter till bekanta och vänner eller om hon uttryckligen "smädat" dig. Vidare ska (2) uppgiften vara ägnad att utsätta någon för "andras missaktning". Med detta menas att uppgiften ska vara av nedsättande beskaffenhet. Det krävs alltså inte att uppgiften är nedsättande enligt allmän uppfattning i samhället, utan det är tillräckligt att uppgiften är ägnad att utsätta någon för andras missaktning. Det är svårt för mig att veta om din svägerskas uppgift är av nedsättande beskaffenhet men det relevanta är vad den är ägnad till.

Undantaget för förtal står också uttryckligen i samma paragraf: "Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar." Exempel på situationer när någon kan åberopa skyldighet att uttala sig är vittnesmål, polisförhör samt andra förhör eller utredningar som äger rum inför domstolar eller administrativa myndigheter vid prövning av mål och ärenden.Vid försvarlighetsbedömningen beaktas att den vidsträckta yttrandefriheten är grundvalen för ett demokratiskt samhällsskick. Detta gäller främst utrymmet för politisk debatt och andra samhälleliga, kulturella och vetenskapliga frågor som måste få ventileras, även om enskilda personer i viss mån skulle angripas i denna diskussion (5 kap. 1 § andra stycket BrB).

Vid tolkningen av 5 kap. utgår en från att ärekränkande beskyllningar är straffbelagda vare sig de är sanna eller inte. Det obehöriga är alltså att den nedsättande uppgiften överhuvudtaget lämnas. Sanningshalten prövas bara om uppgiftslämnaren varit skyldig att uttala sig eller det med hänsyn till omständigheterna ändå varit försvarligt att lämna en uppgift i saken. Frågan blir här om din svägerskas uppgiftslämnande kan befrias, utifrån ovan nämnda rekvisit. Det är svårt för mig att uttala mig om det utan belägg, men jag har svårt att tro att hon kommer undan utan bra skäl till uttalandet.

Ofredande

Gällande störningarna av nattsömn och arbetsförmåga så kan ofredande aktualiseras(4 kap. 7 § BrB). Däri stadgas att: "Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan...". En kan alltså genom oljud och annat hänsynslöst beteende ofreda någon, vilket jag utgår ifrån att hon gör. Här kan även övriga trakasserier innefattas. Observera att om ofredandet lett till kroppsskada så aktualiseras andra typer av brott (ex. vållande till kroppsskada eller misshandel) beroende på om hon gjort det med avsikt eller ej.

Rådgivning

Jag beklagar att situationen ser ut som den gör. Jag vet inte om du sagt/gett uttryck till henne att du upplever hennes beteende som jobbigt, vilket alltid är bra att göra i första hand. I andra hand kan en tänka sig att hon borde inse vad hennes handlande leder till och därmed välja att inte ödsla mer energi på det. I sådant fall skulle en polisanmälan vara på sin plats. Förutom en polisanmälan kan du även ansöka om kontaktförbud enligt lagen (1988:688) om kontaktförbud. Kontaktförbud innebär att din fd. svägerska som förtalar och trakasserar dig förbjuds att besöka och på andra sätt ta kontakt med dig, till exempel per telefon, brev eller via sociala medier, under en viss bestämd tid. Vid ofredande torde kontaktförbud alltid kunna göras gällande. Med förhoppning om att du fått klarhet i situationen, överlämnar jag åt dig att ringa oss för vidare rådgivning: 08-533 300 04.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare