FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/06/2020

Kan körkortet återkallas på grund av trafikolycka?

Hej! Jag körde idag på en person vid ett övergångsställe. Jag blev totalt bländad av solen och såg absolut ingenting jag saktade därför ner farten rejält så jag låg nånstans mellan 20-30 på en 40 väg, jag hade även tagit ner solskyddet men såg ändå ingenting då solen var väldigt låg (det var tidigt på morgonen). Det var alltså en total olyckshändelse och jag har så extremt dåligt samvete för detta.. polis osv var på plats och gjorde en polisanmälan men vad kan hända nu? Jag har fortfarande prövotid, kan jag bli av med körkortet pga detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få körkortet återkallat (dvs för att bli av med körkortet) måste någon av punkterna i 5 kap. 3 § körkortslagen vara uppfyllda. Det gäller både för de med prövotid samt för de som inte har prövotid längre. Det är alltså inte lättare att bli av med sitt körkort bara för att man har prövotid. Skulle du bli av med ditt körkort måste du dock göra om kunskapstesterna, vilket inte alltid krävs för de utan prövotid.

I 5 kap. 3 § körkortslagen anges att ett körkort ska återkallas om föraren gör sig skyldig till någon av de trafikförseelserna som nämns. Som exempel nämns grov vårdslöshet i trafik i första punkten. Gör man sig skyldig till sådant brott ska körkortet återkallas.

Det är även teoretiskt möjligt att vårdslöshet i trafik av normalgraden kan leda till att körkortet återkallas (se sjätte punkten), men då krävs det också att det kan antas att du som förare med anledning av brottet inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. I förarbetena och i praxis har det dock visat sig att 5 kap. 3 § sjätte punkten tar sikte på kvalificerad brottslighet som utförs yrkesmässigt eller varit särskilt grov. I praxis har det exempelvis rört sig om mordbrand, narkotikabrott, våldtäkt, olaga intrång.

Det brott som du kan ha begått, som ligger närmast till hands, är vårdslöshet i trafik av normalgraden (1 § lag om straff för vissa trafikbrott). Brottet aktualiseras i det fall en vägtrafikant i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Eftersom du inte såg någonting är det möjligt att du inte har varit så varsam som situationen krävde, även om du saktade in mycket.

Alltså kan du ha begått ett brott i och med trafikolyckan. Däremot ser jag inte att du kommer att bli av med körkortet eftersom det kräver större överträdelser.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Med vänliga hälsningar,
Jesper HorndahlRådgivare