Kan kreditgivare öka lån utan borgensmans godkännande?

Banken gjorde avtalsändringar två år efter första avtalet som jag stanna som borgensman. Efter ändringar stiger lån sex gånger högre som första avtalet och samtidigt finns plötsligt panträtt i avtal. Kan bankerna ändra avtal utan att jag måste underteckna på nytt som borgensman. Jag är som borgensman en del av avtalet, så måste jag ändringar godkänna?!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kreditgivaren har inte någon vårdnadsplikt gentemot borgensmannen. Däremot har kreditgivaren ett ansvar gentemot borgensmannen. Detta ansvar innebär att kreditgivaren bör se till att borgensmannen har ekonomiska förutsättningar för att kunna betala skulden. För det andra ska borgensmannen få information om vad borgensåtagandet innebär. I det fall du känner att kreditgivaren inte har uppfyllt detta, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller till tingsrätten. Detta kan du göra på den grunden att kreditgivaren har höjt lånet.

Borgensåtagande kan dock vara ogiltigt enligt avtalslagens ogiltighetsregler, men för att de ska kunna tillämpas, gäller att ogiltighetsgrunden ska ha funnits när avtalet ingicks. De omständigheter du nämnt har uppstått efter åtagandets ingående och kommer inte påverka borgensåtagandets giltighet. Borgensåtagandet kan sålunda förmodligen inte avbrytas.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare