Kan Kronofogdemyndigheten utmäta en sambos egendom?

Hej! Jag är för närvarande bostadslös och planerar att bo hos min flickvän i ungefär tre månader innan jag kan flytta in i min nya lägenhet. Till saken hör att jag har en relativt stor skatteskuld som ligger hos kronofogden. Vi båda oroar oss att kronofogden kommer att betrakta oss som sambos och eventuellt utmäta min sambos lösa egendom (enligt sambolagen). Min fråga är således, kommer vi att betraktas som sambos under dessa tre månader, trots att det är en tillfällig lösning, och hur stor är risken att kronofogden kommer att utmäta hennes egendom? Allt i lägenheten är nämligen hennes. Finns det något vi kan göra för att skydda hennes egendom, om så skulle vara fallet? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är sambolagen (SamboL) och utsökningsbalken (UB) som reglerar frågorna som du har.

När blir man sambor?

Man räknas som sambor om man stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § SamboL). Även kortvariga samboförhållande räknas, dvs. mindre än sex månader, men bara om övriga förhållanden talar för detta. Om er vilja är att ni ska vara sambor, så uppfylls också kravet på stadigvarande bor tillsammans (prop. 2002/03:80 s. 43). Var du är folkbokfört beaktas också. Är det dock så att ni inte har gemensamt hushåll, dvs. delar på sysslor och uppgifter, så kan det tala för att ni inte är sambor, men det kan vara svårt att visa.

Kan Kronofogdemyndigheten utmäta din flickväns/sambos egendom?

Lös egendom får utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om gäldenären ska anses vara ägare (4:17 UB). Man anser att någon är ägare till egendomen, om personen har egendomen i sin besittning, så länge det inte framgår att egendomen egentligen tillhör en annan (4:18 UB). Det ovan sagda gäller för personer som inte är gifta eller sambor. Är det så att ni inte skulle anses vara sambor, så är det viktigt att du inte har hennes egendom i din besittning, det vill säga förfogar över egendomen (NJA 1984 s. 375). Detta är dock otroligt svårt om man lever men en annan, även om man inte betraktas som sambor, eftersom du kommer ha hennes egendom i din besittning. Hon måste då visa att hon är ensam ägare.

Om man är sambor och har egendom i gemensam besittning, så anses gäldenären enligt huvudregeln att vara ägare till egendomen. Detta gäller dock inte om ni lyckas visa att ni är samägare till egendomen och styrka att du som gäldenär inte äger egendomen (4:19 UB). Visar ni att ni är samägare till egendomen, så är det bara din andel som kan utmätas (NJA 1986 s. 443 II). Ett kvitto räcker inte för att styrka äganderätten. Ett exempel på hur det kan se ut är ett fall då en hustru var registrerad ägare till sin bil, men bilen ansågs vara i gemensam besittning. Därmed utmättes bilen för makens skulder (NJA 1983 s. 410 I). Ska ni därför skydda hennes egendom, så kan en eventuell möjlighet vara att låsa inne alla värdefulla saker någon annanstans utan att du vet var sakerna är. Anledningen är att du måste skäras bort från en möjlig besittning. Det räcker inte att ställa sakerna på ett förråd som du också har tillgång till (NJA 1984 s. 132).

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Det finns en stor chans för att om du flyttar in, även tillfälligt, att ni kan komma betraktas som sambor. När det sker, så finns en ännu större risk att Kronofogdemyndigheten kan komma att utmäta även hennes egendom, även om sakerna är hennes, eftersom man kommer anse dig som ägare, eventuellt samägare, till sakerna i hennes lägenheten. Det ni måste göra är att skära bort din besittning till hennes saker så mycket ni kan, och det betyder att du inte får ha tillgång till hennes saker. Detta är dock otroligt svårt. Min rekommendation är därför att om ni vill skydda hennes saker, att du inte flyttar in hos henne, även tillfälligt.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare