Kan Kronofogden utmäta min lön för min pojkväns skuld?

Hej! Jag och min pojkvän har planerat att gifta oss i sommar. Vi är särbos och kommer inte flytta ihop efter vigseln heller. Till frågan, nu vill kronofogden utmäta min pojkväns lön och jag undrar om min inkomst skulle räknas in om vi gifter oss? Jag har läst att som gifta räknas bådas inkomster ihop men att de bara tar pengar från min pojkväns konto isåfall. Men vi kommer ju inte bo ihop och vi kommer ha delad ekonomi även som gifta. Fungerar det ändå på samma sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att Kronofogden ska utmäta din pojkväns lön för en skuld, och då ni ska gifta er i sommar undrar du om det kommer att påverka utmätningen.

Utmätning regleras i Utsökningsbalken (UB) och bestämmelser om äktenskap återfinns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Utgångspunkten och presumtionsregeln i UB 4 kap 19 §
Utgångspunkten är att varje part i ett äktenskap svarar för sina egna skulder, var för sig. Kronofogden får utmäta lös egendom som tillhör gäldenären enligt UB 4 kap 18 §. Det finns dock en presumtionsregel i UB 4 kap 19 §, som föreskriver att den egendom som finns i parets gemensamma besittning presumeras tillhöra gäldenären (personen som kronofogden utmäter) och kan alltså utmätas för dennes skuld. Detta innebär att en make måste bevisa att egendomen som finns i makarnas gemensamma hem tillhör maken, för att inte kronofogden ska utmäta den för makens skulder. Detta genom att t.ex visa upp kvitto eller ett kontoutdrag.

I fråga om löneutmätning och en bedömning i ditt fall
Vad gäller löneutmätningen behöver du inte oroa dig över att Kronofogden ska ta din lön i anspråk när ni gifter er. Utgångspunkten är att varje make svarar för sina egna skulder enligt ÄktB 1 kap 3 §. Det stämmer som du uttrycker i frågan, att kronofogden kommer att räkna ut ett förbehållsbelopp för din make, vilket är det belopp som han får behålla av sin lön varje månad efter att de har ätit ut en del av hans lön. För att räkna ut denna summa kommer de räkna in vad du tjänar, bland annat. Detta är en förutsättning för att kronofogden ska kunna räkna ut vad din man behöver för att klara sig varje månad. Alltså, då din lön är en del av erat gemensamma hushålls ekonomi kan din lön vara med vid beräkning av det förbehållsbelopp som kommer att utmätas av din makes lön.

Sammanfattningsvis behöver du alltså inte oroa dig för att de ska mäta ut din lön för din makes skulder efter att ni gift er. Varje make svarar för sina egna skulder och det är därmed endast den skuldsattas lön - din pojkväns - som är föremål för utmätning.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare