FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt02/08/2023

Kan Kronofogden utmäta olycksfallsförsäkring?

Jag väntar en utbetalning från en olycksfalsförsäkring, kan kronofogden ts dessa

Lawline svarar

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det går att utmäta en olycksfallsförsäkring. Detta regleras i Försäkringsavtalslagen (FAL).

Går det att utmäta olycksfallsförsäkring?

Huvudregeln är att olycksfallsförsäkringar ska utgå till den försäkrade och inte får utmätas för försäkringstagarens skulder, 15 kap. 10 § första stycket FAL. En förutsättning för att du ska få behålla pengarna är att du avskiljer dem från din övriga egendom när de betalats ut till dig. Även om du har separerat pengarna kan ersättningen dock tas i anspråk efter två år om de inte är nödvändiga för exempelvis din försörjning, enligt avsnitt 15 kap 10 § andra stycket FAL.

Kravet på avskiljning

I prop. 2003/04:150 s.565 ges exempel på hur en utbetald ersättning från en olycksfallsförsäkring kan isoleras. Detta kan göras genom att antingen deponera ersättningen på ett särskilt bankkonto eller ta ut pengarna och förvara dem i en separat kuvert för detta ändamål. Det innebär att det inte är lämpligt att sätta in pengarna på ett vanligt bankkonto där regelbundna transaktioner sker, eftersom detta skulle minska pengarnas särskilda karaktär.

Dessutom är det viktigt att notera att du måste separera pengarna inom en specificerad tidsram, vanligtvis inom några dagar efter att du har mottagit betalningen, enligt NJA 2017:1123.

Sammanfattning

Om du avskiljer pengarna direkt när du fått de utbetalda till dig så kan du undvika att Kronofogden utmäter ersättningen från olycksfallsförsäkringen. Kom också ihåg att efter två år kan de dock ändå utmätas, om de inte behövs för t.ex. försäljning eller underhållsskyldighet.

Hoppas du fått svar på din fråga och ta hand om dig!

Julia NilssonRådgivare