FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/12/2022

Kan makar ingå avtal?

Jag undrar om makar kan ingå avtal med varandra eller ej.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag jag kommer använda och kort svar på din fråga

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB) och avtalslagen (AvtL).

Ja makar kan ingå avtal med varandra. Det som är viktigt att veta är dock att många gånger får avtal ingen verkan i relationen mellan makar. Många lagregler i exempelvis ÄktB påverkar hur ni gör avtalen, vad de får innehålla och om de ens får betydelse. Nedan kommer jag förklara utifrån lagreglerna och ge exempel.

Genomgående svar på din fråga

Utgångspunkten är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder, 1:3 ÄktB. Detta betyder att varje make får ingå avtal med sin egendom och skuldsätta sig. Så när ni ingår ett avtal ska det hållas, 1§ AvtL.

Däremot finns det andra regelverk som sedan påverkar era avtal och vad ni får avtala om.

Exemplet med underhåll

Exempelvis så finns det ett krav på att makar ska efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses, 6:1 ÄktB. I 6:10 1st ÄktB, förklaras att om en make vill fastställa, i domstol, att denne har rätt till underhållsbidrag får denne göra det maximalt tre år tillbaka. Det relevanta i ditt fall är att avtal som strider mot den bestämmelsen är ogiltiga, 6:10 4st ÄktB.

I övrigt kan även avtal mellan makar om underhåll jämkas, det vill säga anpassas så att det blir rimligt, om det inte är rimligt, 6:11 ÄktB.

Så sammanfattningsvis finns det begränsningar för hur makar får avtala om underhåll.

Exemplet med äktenskapsförord och lite om bodelning

När äktenskapet mellan makar upplöses så ska deras egendom fördelas i bodelning, 9:1 ÄktB. I en bodelning skall makarnas andelar i boet fördelas, 11:1 ÄktB. Exempelvis Johan har 100 000 kr med 50 000 kr i skulder och Lisa har 150 000 kr men 20 000 kr i skulder. Sedan ska avdrag för skulderna göras, så Johan har då 50 000 kr på sin sida och Lisa har 130 000 kr. När avdraget har gjorts ska detta slås samman, så det blir 180 000 kr och sedan delas på två. Därmed får de 90 000 kr vardera, 11:3 ÄktB.

Man får inte ingå avtal om en kommande bodelning, 9:13 2st ÄktB. Därmed får makar inte avtala om detta.

Som du kan se i detta exemplet fördelas egendomarna så det blir lika mycket till vardera. För att justera vad som ska ingå i en bodelning, det vill säga vad som ska fördelas, kan makar skriva äktenskapsförord om det. Giftorättsgods är sådan egendom som finns i en bodelning, 10:1 ÄktB, medan enskild egendom är sådan som inte ska vara med. Därmed kan man skriva in i sitt äktenskapsförord att egendom ska vara enskild, se 7:2 1st 1p ÄktB.

Det finns dock vissa formkrav för hur detta görs, det vill säga hur det måste göras. Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen, dateras och undertecknas av makarna eller de blivande makarna, 7:3 2st ÄktB. Sedan ska det skickas in till Skatteverket så det kan registreras där, 7:3 3st ÄktB.

Skulle äktenskapsförordet vara för orättvist i förhållande till makarna kan det jämkas, 12:3 ÄktB.

Sammanfattningsvis är äktenskapsförord ett form av avtal som påverkar vad som ska ingå i en bodelning som makar kan ingå. Däremot så finns det särskilda formkrav och om det är för orättvist kan det jämkas.

Slutligt tips

Som du märker finns det mycket som kan påverka kring avtal mellan makar. Därför rekommenderar jag att du bokar tid med en av våra jurister så hjälper vi dig gärna att skriva de avtalen som jag antar du vill ha hjälp med.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare