Kan man åberopa ett borttappat testamente när det finns en kopia?

Hejsan! Jag har en fråga angående testamente. Det är så att min far har gått bort och har under flera års tid skrivit olika testamenten med uppdateringar och justeringar tillsammans med en jurist. Ett gammalt testamente har funnits av några personer och just detta ouppdaterade testamente är det mest gynnsamma för dem. Detta är påskrivet, vittnat till och uppfyller formkraven. Nyare, uppdaterade variationer av testamentet har funnits och varit påskrivna av både min far, juristen som hjälpt skriva det samt ett annat vittne, och har då uppfyllt formkraven. Det nyaste påskrivna testamentet hittas nu inte. Juristen har intygat på att min far har skrivit under det nya uppdaterade testamentet samt att juristen han själv och en annan person har vittnat detta och undertecknat. Det nyaste testamentet finns som en icke underskriven kopia. Min fråga är då hur vi kan gå tillväga för att det nya, senaste testamentet kan bli det gällande? Eller hur vi kan få det gamla testamentet som gynnar dessa personer att bli ogiltig förklarat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att din far har skrivit ett nytt testamente som ej går att finna och om det finns något sätt att få det äldre testamentet ogiltigförklarat.

Vid besvarande av din fråga kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Formkrav testamente:

Enligt 10 kapitel. 1 § ÄB krävs att testamentet upprättas skriftligen med två vittnen som samtidigt skriver under denna handling. Alltså kan en kopia inte under några omständigheter bli giltigt om originalhandlingen ej uppfyller dessa krav. I detta fallet synes det däremot vara uppfyllt.

Formkrav vid återkallelse:

För att återkalla ett tidigare testamente krävs enligt 10 kapitel. 5 § ÄB att testatorn otvetydigt ger till känna att det inte är testatorns vilja. Detta kan man göra exempelvis genom att upprätta ett nytt vilket ju har skett i detta fallet.

I och med att det finns vittnen i form av juristen och en annan samt att det finns en kopia (som däremot ej är undertecknad) kan utgöra tillräcklig bevisning för att visa att det äldre testamentet inte utgör testators vilja. Bevisbördan för detta ligger på testamentestagaren.

Borttappat testamente:

Det kan vara svårt att svara på vad som händer med ett testamente som ej dyker upp vid arvsdelningen. Enligt praxis har det däremot funnits fall där en kopia tillmätts betydelse just för att jurister bevittnat underskrift av originalet och kan intyga innehållet trots att en kopia i vanliga fall inte ska vara giltig. Se NJA 1977 s. 168. Däremot krävs det att det är en kopia av ett giltigt testamente vilket det verkar vara då det finns vittnen som kan styrka innehållet.

Däremot finns det ingen garanti att det kommer bli så just i detta fallet. Risken finns (pågrund av att det tidigare testamentet knappast kan anses utgöra testators vilja) att arvet kommer fördelas som om testamentet ej hade skrivits.

Om det originella testamentet däremot skulle komma fram såsmåningom finns det möjlighet att det kan göras gällande. Det vill säga även efter arvsdelningen.

Slutsats:

Min slutsats i detta fallet blir att det i vart fall blir svårt för de tidigare testamentestagarna att åberopa sin rätt. Eventuellt kan kopian bli gällande men det finns ingen garanti. I sådant fall kommer det att resultera i en vanlig avdelning som om testamentet inte existerat.

Hoppas svaret gav dig någon klarhet och vid andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare