Kan man anmäla en störande granne till dess hyresvärd?

Hej!

Vi bor i en villa och har ett lägenhetskomplex som grannar med ca 24 hyreslägenheter. I en utav dessa lägenheter bor en ung tjej med 2 hundar. Nästan varje kväll tränar hon sina hundar utomhus på gatan, lösa. Allt mellan 22-01:00 tränar hon hundarna. De skäller och hon skriker på dem och tjoar och springer fram och tillbaka. Vi ligger i sängen vid 22 med både hund och barn varannan vecka då vi jobbar tidigt. Vi vaknar alltid då hon är utanför huset och håller på allt från 20 min till 45 min. Det är väldigt lyhört, vet inte om hennes grannar har klagat. En gång öppnade jag altanen och skrek till (när klockan var 00:30). Då slutade hon och gick hemåt. Hur mycket ska man stå ut med? Har vi någon laglig rätt att kunna klaga på henne till hyresvärden?

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du bor i en villa och är granne till ett lägenhetskomplex i vilket en hyresgäst beter sig störande på sena kvällar och även nätter. Nu undrar du om du har rätt att klaga på grannen till dennes hyresvärd och vilken effekt det skulle kunna ha. Din fråga är hyresrättslig och regleras i 12 kap. Jordabalken (JB). För att svara på frågan går jag först igenom regelverket rörande störande hyresgäster och bedömer sedan vad du som granne kan göra.

Konsekvenser för en stökig hyresgäst

En hyresgäst ska enligt 12 kap. 25 § 1 st. JB se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Även i övrigt ska hyresgästen iaktta och bevara sundhet och ordning. Vad som sker om störningar förekommer föreskrivs i 12 kap. 25 § 2 st. JB. Hyresvärden ska i sådant fall säga till hyresgästen att omedelbart upphöra med störningarna samt underrätta socialnämnden i kommunen.

Om en tillsägelse om att upphöra med störningar inte ger resultat, kan hyresvärden säga upp hyresgästens hyresavtal eftersom störningar enligt 12 kap. 42 § 1 st. JB är en grund för hyresrättens förverkande. Om störningarna är av särskilt allvarlig art måste hyresvärden överhuvudtaget inte säga till hyresvärden att upphöra med störningarna, utan hyresvärden kan i enlighet med 12 kap. 42 § 4 st. JB säga upp hyresavtalet direkt.

Sammanfattningsvis gäller att en störande hyresgäst kan bli tillsagd och senare uppsagd vid upprepade störningar. Om störningarna däremot är särskilt allvarliga, kan hyresgästen sägas upp omedelbart utan tillsägelse.

Vad kan du som granne göra?

En hyresvärd har en plikt att se till att andra hyresgäster inte utsätts för onödiga störningar. Eftersom du är inte är hyresgäst till den störande grannens hyresvärd, har hyresvärden ingen sådan direkt plikt gentemot dig. Det vore dock ändå bra om du tog kontakt med hyresvärden för att påpeka störningarna du så ofta har upplevt och att du gärna vill att dessa upphör. Det skulle kunna förmå hyresvärden att vidta åtgärder så som att säga till den störande hyresgästen. Oftast räcker detta för att störningar ska upphöra.

Om samtal med hyresvärden inte skulle ge något resultat, kan du anmäla störningarna till din kommun. Det är också något du kan berätta för hyresvärden, vilket också kan bidra till att hyresvärden säger till den störande hyresgästen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare