Kan man anmäla sexuellt ofredande som skedde för 6 år sedan?

Hej när jag var 6-8 så hade jag en klasskamrat som jag trodde va min vän tills jag insåg att han mobbade mig men han gjorde mer än att mobba mig. På fritiden så brukade jag och han leka men leken gick över till att han började tvinga mig att sitta på hans underliv eller vad man ska kalla det men vi var inte nakna och han brukade tvinga mig att ta av mina byxor och trosor och han sa att om jag inte gjorde det så skulle vi inte vara vänner, dum som jag va så fattade inte jag att de han gjorde inte va rätt. Han försökte också få mig att slicka på hans 🍆 , men det gjorde jag aldrig, så min fråga är kan jag anmäla detta? Jag lider fortfarande när jag tänker tillbaka på det, nu fyller jag snart 14 så det har gått nästan 6 år.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har skickat din fråga till oss på Lawline.

Vad tråkigt att höra att du fortfarande lider av det du varit med om. Jag förstår det som att pojken gjorde det du beskriver mot din vilja. I lagen, framför allt i brottsbalken (BrB) finns det flera olika regler om beteenden som inte är okej. Den som gör något som står där riskerar att ha begått ett brott. Jag tänkte nu försöka förklara vad lagen säger om det som skett och om du kan anmäla det.

Att beröra ett barn på ett sexuellt sätt eller att förmå barnet att medverka i en handling med sexuell innebörd är brottsligt, och kallas för sexuellt ofredande mot barn. Detta brott kan ge fängelse i högst två år (6 kap. 10 § BrB). Du beskriver att det var nästan sex år sedan detta skedde. Det innebär dessvärre att det inte går att straffa någon för det som skett, eftersom det finns så kallade preskriptionsregler som talar om att man inte ska straffas om det har gått mer än (i detta fallet) fem år (35 kap. 1 § BrB).

Dessutom gäller inte dom vanliga reglerna om brott för den som var under 15 år när brottet begicks. Enligt 1 kap. 6 § BrB får man inte döma ut en påföljd (t.ex. ett straff) till den som begick ett brott före den fyllde 15 år.

Eftersom det antagligen har gått lite för lång tid är det alltså inte säkert att det som har hänt kan leda till något straff för personen som utsatte sig för det du beskriver. Det går dock alltid att anmäla. Det värsta som kan hända är att polisen meddelar dig att utredningen läggs ned. Jag tycker alltså ändå att du ska anmäla det som hänt. Om du mår dåligt över det, finns det också alltid möjlighet att prata med någon. Att prata om något jobbigt man varit med om kan göra att det känns bättre. Du kan t.ex. prata med en kurator eller skolsköterska på din skola, eller ringa eller SMSa till BRIS på numret 116 111. Du behöver inte säga vem du är, och det kostar inget. Det går också att chatta med BRIS på nätet.

Hoppas att du fick hjälp med dina funderingar!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare