FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/10/2023

Kan man ansöka om en ny vapenlicens efter att det har blivit indraget?

Kan jag få tillbaka min vapenlicens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta om du har möjlighet att ansöka om en ny vapenlicens efter att du har fått den återkallad. Bestämmelser som styr detta finns i vapenlagen och RPSFS 2009:13 Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen (FAP 551-3).

Ansöka om vapenlicens

Vapenlicenser beviljas av polismyndigheten (2 kap. 2 § vapenlagen) och en sådan licens förutsätter att vapnet inte kommer att missbrukas (2 kap. 5 § vapenlagen).

Indragen vapenlicens

Enligt 6 kap. 1 § vapenlagen kan en licens bli indragen om polisen anser att man inte är lämplig att inneha vapen. Därefter finns det inte någon skriven gräns för hur länge man blir av med licensen eller när man kan ansöka om en ny. Däremot finns det allmänna råd som angett förutsättningar för att få en vapenlicens. Förutsättningarna är att sökanden ska ha gjort sig pålitlig, omdömesgill och laglydig. Detta innebär att en bedömning måste göras i varje enskilt fall, vilket gör det svårt att svara på konkret när man kan få tillbaka en licens. Det man kort kan säga är att en licens inte kan godkännas om man brister i något av de nämnda förutsättningarna (FAP 551-3).

Har man blivit av med sin licens på grund av att man t.ex. begått vapenbrott, så kan detta påverka lämpligheten. I sådant fall är det sagt att en licens inte bör tillåtas fram till att tre till fem år har passerat (FAP 551-3).

Sammanfattningsvis

Det finns alltså allmänna råd där det stadgas att det bör ha gått en viss tid mellan det att man fått vapenlicensen indragen och när man kan ansöka om en ny licens. Polismyndigheten måste i ett sådant fall anse att du är lämplig för detta, där de kommer göra en enskild bedömning för att avgöra.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare