FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt08/07/2022

Kan man ansöka om svenskt medborgarskap på ambassaden i Washington DC och vilka krav ställs på ett svensktmedborgarskap?

Hej Jag och min fru är nu gifta i USA, jag har själv greencard här, men min fråga gäller vidare hon kan ansöka om svenskt medborgarskap i USA genom svenska ambassaden i Washington DC? Om detta är möjligt, vad är kraven för att ansöka? Med vänliga hälsningar, XXXXX

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du är svensk medborgare och din fru inte är det, samt att ni är bosatta i USA och lever där. Jag utgår även ifrån att din fru inte är europeisk medborgare. Eftersom din fråga rör kraven för medborgarskap kommer jag göra hänvisningar till “lag om svenskt medborgarskap” (MedbL)

Kan man ansöka om svenskt medborgarskap genom ambassaden i Washington DC?

Man kan inte ansöka om svenskt medborgarskap genom ambassaden i Washington DC. En ansökan om svenskt medborgarskap kan endast göras via migrationsverket eller migrationsverkets hemsida. På den svenska ambassaden har man endast möjlighet att ansöka om uppehållstillstånd eller pass.

Vilka är kraven för att ansöka om svenskt medborgarskap?

Alla har en rätt att ansöka om svenskt medborgarskap, men för att få ett svenskt medborgarskap i vuxen ålder måste vissa specifika krav vara uppfyllda (11 § MedbL). I ansökan måste den sökande:

  • Kunna styrka sin identitet.
  • Ha fyllt 18 år.
  • Ha ett permanent uppehållstillstånd i Sverige.
  • Ha haft hemvist i Sverige sedan 5 år tillbaka. Undantag gäller om man är skandinavisk medborgare då måste man haft hemvist i 2 år och om man är statslös eller flykting ska man ha haft hemvist i 4 år i Sverige.
  • Ha haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt.

När man styrker sin identitet måste man kunna bevisa att man är den man utger sig för att vara. Detta kan man göra genom att visa sitt hemlands pass eller visa ett identitetsdokument i original. Hemvist innebär att man är bosatt i Sverige och har som avsikt att stanna i Sverige, hemvisten räknas från den tid då man fått permanent uppehållstillstånd.  Vid en bedömning om man kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt kan det beaktas om man nyligen blivit dömd för brott, vilket kan tala för att man inte skulle ha ett hederligt levnadssätt. Om man uppfyller dessa krav kan man beviljas ett svenskt medborgarskap.

Om den sökanden är gift med en svensk medborgare kan man ändå bevilja ett svenskt medborgarskap till sökanden även om ovan nämnda krav inte är uppfyllda till fullo (12 § 1 stycket p. 2 MedbL). Exempelvis kan kravet på 5 års hemvist kortas ned, enligt migrationsverkets hemsida blir kravet på hemvist 3 år istället. Vid en bedömning tar migrationsverket hänsyn till om den sökande anpassat sig till det svenska samhället. Det är dock lagstadgat att om man är gift med en svensk medborgare men inte kan styrka sin identitet måste man ha haft hemvist i Sverige i 8 år och man måste kunna göra det sannolikt att ens uppgivna identitet är riktig, därav gäller inte kravet på 3 års hemvist om identiteten inte kan styrkas (12 § 2 stycket MedbL).

Vad gäller i ditt fall?

I ert fall kan ni inte ansöka om medborgarskap hos ambassaden utan hos migrationsverket. Din fru uppfyller sannolikt inte kraven för ett svenskt medborgarskap. Jag utgår ifrån att hon kan styrka sin identitet, är över 18 år samt har ett hederligt levnadssätt. I din fråga nämner du inte att hon skulle ha ett permanent uppehållstillstånd i Sverige och det framgår inte att ni har haft hemvist i Sverige i 3 år eller mer. Om din fru har ett uppehållstillstånd och ni har haft hemvist i Sverige i 3 år kan hon ha en möjlighet att beviljas ett svenskt medborgarskap annars uppfyller hon inte kraven.

Vad kan du göra nu?

Om du och din fru vill att din hon ska uppfylla kraven för ett svenskt medborgarskap bör hon först ansöka om permanent uppehållstillstånd. Detta kan hon göra via ambassaden, då behöver hon fylla i blanketter och lämna viss information. Läs gärna mer om processen här: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Somalia/For-dig-som-inte-kan-styrka-din-identitet/Ansokan-vid-ambassad-eller-generalkonsulat.html

Dessutom behöver ni ha haft hemvist i Sverige under 3 år minst, detta innebär att om ni är bosatta i USA så behöver ni flytta så att hon kan uppnå kravet på hemvist. Om ni genomför dessa steg bör hon uppfylla kraven för ett svenskt medborgarskap. Jag bifogar även en länk till migrationsverkets hemsida nedan, som beskriver kraven och delar av processen vid ansökan om svenskt medborgarskap.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Ansok-om-medborgarskap/Medborgarskap-for-vuxna.html

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare