Kan man avtala om äganderätten i ett äktenskapsförord?

Jag har ett personkonto samt ett sparkonto det finns ett äktenskapsförord där makan äger all giftorätsgods kan mina pengar gå in i hennes dödsbo ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår det har ni ingått ett äktenskapsförord där din fru äger allt giftorättsgods. Du undrar nu om dina pengar kommer tillhöra hennes dödsbo. För att besvara detta kommer jag första att berätta vad giftorättsgods är och om dina bankkonton utgör giftorättsgods. Därefter går jag igenom vad man får avtala om i ett äktenskapsförord och om ert äktenskapsförord är giltigt. Slutligen redogör jag kort för vad som händer vid en makes död. Dessa frågor regleras i äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

Giftorättsgods

Vad är giftorättsgods?

Den egendom som ska ingå i en bodelning mellan makar är giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods utgörs av all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är egendom som ena maken fått genom t.ex. äktenskapsförord, gåva eller testamente med föreskrift om att det ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Är personkontot och sparkontot giftorättsgods?

Utgångspunkten är som sagt att all egendom är giftorättsgods såvida det inte finns någon föreskrift om att egendomen utgör enskild egendom. Det finns även en bestämmelse som rör så kallad undantagen egendom (10 kap. 3 § ÄktB), det vill säga egendom som är giftorättsgods men som ändå inte ska ingå i bodelningen. Ditt personkonto och sparkonto är varken enskild egendom eller undantagen egendom, varför kontona utgör giftorättsgods.

Äktenskapsförord

Vad får man avtala om i ett äktenskapsförord?

Genom ett äktenskapsförord kan makar eller blivande makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom. Genom ett nytt äktenskapsförord kan makar bestämma att egendomen ska vara giftorättsgods (7 kap. 3 § ÄktB).

Är ert äktenskapsförord giltigt?

I ert äktenskapsförord har ni avtalat om att din fru ska äga allt giftorättsgods. Äktenskapsförordet innebär i praktiken att ni har ändrat äganderätten, det vill säga vem som äger vilken egendom. Detta går inte att avtala om i ett äktenskapsförord. Man kan nämligen bara bestämma om viss egendom ska ingå i bodelningen (giftorättsgods) eller inte ingå i bodelningen (enskild egendom). Att avtala om äganderätten utgör ett formfel, varför hela äktenskapsförordet är ogiltigt.

Värt att påpeka är att om man vill reglera vem som äger en viss egendom måste man antingen överlåta egendomen i form av till exempel en gåva (8 kap. ÄktB) eller göra en bodelning under äktenskapet (9 kap. 1 § andra stycket ÄktB).

Makes dödsfall

Bodelning

Innan kvarlåtenskapen fördelas ska bodelning ske (23 kap. 1 § andra stycket ÄB och 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB)). Vid en bodelning fördelas makarnas egendom mellan dem genom hälftendelning. I bodelningen ingår allt giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB).

Pengarna på ditt personkonto och sparkonto utgör som sagt giftorättsgods och de ska alltså tas med. I och med att äktenskapet är ogiltigt kommer egendomen att skrivas upp på "din sida". Varje make har rätt att i första hand få sin egendom (11 kap. 7 § ÄktB). Det är därför troligt att du kommer att få behålla pengarna som finns på dem efter bodelningen.

Kvarlåtenskap

Den avlidnes kvarlåtenskap består dels av den del som dödsboet får från bodelningen med efterlevande make, dels den avlidnes egendom som inte ingått i bodelningen (dvs. enskild egendom eller undantagen egendom). I och med att du med troligtvis kommer få behålla pengarna efter bodelningen kommer pengarna inte att tillfalla din frus dödsbo.

Sammanfattning

Personkontot och sparkontot utgör giftorättsgods och kommer ingå i bodelningen. Äktenskapsordet är vidare ogiltigt då man inte kan reglera äganderätten i ett äktenskapsförord. I och med att du fortsatt äger pengarna på personkontot och sparkontot kommer dessa att tas upp på "din sida" i en bodelning. Då makar i första hand har rätt att få sin egendom på sin lott är det troligt att du får behålla pengarna på kontot efter bodelningen. Kontona kommer därmed inte att ingå i din frus kvarlåtenskap.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare