Kan man avtala om att hyresvärden har 1 månads uppsägningstid vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt?

Hejsan!

Jag hyrt en lägenhet i andra hand (en bostadsrätt), i kontraktet står det att båda partner alltså hyresvärden och hyresgästen har 1 månads uppsägning, det är en tillsvidarekontrakt. Får hyresvärden använda sig av uppsägningstiden i avtalet, alltså 1 månads uppsägning och begära av mig att flytta ut nästkommande månadsskifte? Alltså f.o.m idag 180226 till sista mars? Har jag rätt till mina tre månaders uppsägning även fast det står annat i avtalet? Alltså att om min hyresvärd säger upp mig idag behöver jag vara ute senast 180530 och inte 180331 som jag fått tillsagd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Normalt gäller jordabalkens (JB) 12 kap. (den s.k. hyreslagen) på hyresförhållanden. Men när det rör sig om en uthyrning av bostadsrätt i andra hand så gäller istället lag om uthyrning av egen bostad. Lag om uthyrning av egen bostad gäller i dessa fall före hyreslagen, vilket betyder att hyreslagen endast gäller i den del som lag om uthyrning av egen bostad inte reglerar frågan.

Avseende just uppsägningstid så regleras det i lag om uthyrning av egen bostad; (3 §) när det gäller uthyrning på obestämd tid (tillsvidarekontrakt som du skriver) så får hyresgästen säga upp avtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. När det gäller hyresvärden (förstahandshyresgästen) så får denne säga upp avtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte längre tid avtalats.

Enligt den paragrafen (3 §) så får alltså inte hyresvärden ha en kortare uppsägningstid än 3 månader, det går däremot att avtala om en längre tid. Hyresvärden har därmed inte rätt att begära att du flyttar ut månadsskiftet en månad efter uppsägningen, utan hyresvärden ska beakta en uppsägningstid om tre månader, vilket betyder att om hyresvärden säger upp nu så upphör kontraktet att gälla 180530, precis som du skriver.

Det du kan göra om hyresvärden hävdar kortare uppsägningstid än det du har rätt till enligt lag är att du hör av dig till hyresnämnden. De kan hjälpa till att medla mellan hyresgäst och hyresvärd.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare