FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/12/2021

Kan man avtala om en rätt att återköpa 50 % av överlåtna aktier i ett aktiebolag?

Jag har en fråga:

Jag äger ett aktiebolag som jag vill sälja till en bekant. Vi har en överenskommelse om att jag ska ha en option om att kunna köpa tillbaka 50% av aktierna i företaget för samma belopp som jag sålde för om ett år.

Är det okej att göra så? Trots att företaget eventuellt kommer ha ökat i värde om ett år?

Vänligen,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återköpsklausul i aktieöverlåtelseavtalet

Aktier är lös egendom där säljare och köpare själva får bestämma villkoren för köpet. En sådan återköpsklausul avseende 50 % av aktierna är alltså helt OK.

I praktiken är det upp till din bekanta ­– i egenskap av framtida ägare av aktierna ­– att avgöra om denne vill godta att i framtiden eventuellt behöva släppa ifrån sig 50 % av aktierna för överenskommet belopp. Om din bekanta godkänner detta finns det inga hinder mot att avtala om återköpsklausulen, trots att företaget eventuellt kommer att ha ökat i värde.

Ni kan även formulera återköpsklausulen så att beloppet du får köpa tillbaka aktierna för tar hänsyn till en eventuell ökning av företagets värde. Istället för att avtala om ett exakt belopp på förhand kan ni alltså avtala om en beräkning av beloppet som beaktar en eventuell värdeökning. Hur beloppsberäkningen ska se ut kan du och din bekanta fritt komma överens om sinsemellan.

Vad händer om din bekanta säljer aktierna vidare innan du har fått tillfälle att nyttja återköpsklausulen?

Följande del av texten kommer att beakta ett problem som kan uppstå och hur du som säljare av bolaget kan gardera dig mot det; nämligen Vad händer om din bekanta säljer aktierna vidare innan du har fått tillfälle att nyttja återköpsklausulen?

Som jag förstår frågan kommer du ha möjligheten att köpa tillbaka 50 % av aktierna om ett år. Detta innebär följaktligen att det finns en period på ett år där din bekanta kan sälja aktierna vidare innan du får möjlighet att nyttja din återköpsklausul. Om du vill gardera dig mot detta skulle jag rekommendera ett förköpsförbehåll och ett hembudsförbehåll.

Ett förköpsförbehåll innebär att om din bekanta vill sälja aktierna så måste denne först erbjuda dig att köpa aktierna i enlighet med förutbestämda villkor. Du får alltså en förköpsrätt innan din bekanta kan överlåta aktierna till annan.

Ett hembudsförbehåll innebär att om din bekanta säljer aktierna så får du lösa aktierna av den nya ägaren i enlighet med förutbestämda villkor. Du får alltså en lösningsrätt gentemot den nya ägaren efter aktieöverlåtelsen. Fördelen med att också ha ett hembudsförbehåll är att hembudsförbehållet ­– till skillnad från förköpsförbehållet ­– även gäller universalsuccession, dvs. överlåtelser av aktierna vid exempelvis arv, testamente och bodelning.

Båda dessa förbehållen kan ni ta in i aktieöverlåtelseavtalet, men de får i sådant fall bara verkan er sinsemellan och inte mot tredje man. Skulle ni ta in förbehållen i aktieöverlåtelseavtalet, och din bekanta exempelvis inte respekterar förköpsförbehållet, blir överlåtelsen inte ogiltig eftersom aktieöverlåtelseavtalet inte får verkan mot tredje man. I sådant fall blir din bekanta bara som mest skadeståndsskyldig gentemot dig, förutsatt att det är inkluderat i aktieöverlåtelseavtalet.

För att förbehållen ska få verkan mot tredje man måste de tas in i bolagsordningen (4 kap. 18 § & 27 § ABL). Eftersom det verkar som att du äger alla aktier i bolaget bör det inte vara några problem att ändra bolagsordningen (7 kap. 43 § andra punkten ABL). Enligt min uppfattning är det definitivt värt det att gå igenom processen att ändra bolagsordningen, eftersom din återköpsklausul annars i praktiken kan bli obrukbar.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är det helt okej att du och din bekanta avtalar om en återköpsklausul avseende de överlåtna aktierna i ditt aktiebolag. Ni kan avtala ett förutbestämt pris, eller en prisberäkning som beaktar en eventuell ökning av företagets värde.

För att din återköpsklausul ska få den praktiska verkan som åsyftas rekommenderar jag att ta in dels ett förköpsförbehåll och dels ett hembudsförbehåll i bolagsordningen.

Behöver du ytterligare vägledning avseende hur ni ska utforma aktieöverlåtelseavtalet, hur du ska ändra bolagsordningen eller något annat juridiskt spörsmål är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare