FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/05/2013

Kan man bestrida ett erkännande?

Hej ställer en kort fråga kan man bestrida ett erkännande om det visar sig att prov som tagits i samband med drograttfylla kan vara felaktigt och i stället inikerats av allergimediciner. Kan man få hjälp med advokat att bestrida körkortsindragning?

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga!

Ja, Du kan bestrida något som Du tidigare erkänt, t ex på grund
av nya omständigheter. Detta kan Du exempelvis göra i ett förhör. Om detta sker i en process, kommer rätten att använda sig utav den fria bevisvärderingen och kommer då att ta hänsyn till alla omständigheter som kommit fram. Du har dessutom alltid rätt att anlita ett ombud.

Hoppas att detta klargjorde rättsläget för Dig. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Emina Gaspar-Vrana

Emina Gaspar-VranaRådgivare