Kan man bevittna testamente genom videolänk?

Hej! Undrar om de två vittnena till ett testamente kan vara med via video länk, tex zoom, google meet etc. för att se att allting står rätt till och sedan skriva på direkt när de får testamentet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Jag tolkar din fråga att handla om vittneskravet vid upprättande av testamente. Detta regleras i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB)

Vittneskrav vid upprättande av testamente:

I lagen (se 10:1 ÄB) stadgas att vid upprättande av testamente så ska

  • Testamente upprättas skriftligen med två vittnen.
  • Båda vittnena vara närvarande när testatorn (den som skriver testamentet, jag tolkar att det är du i detta fallet) skriver under testamentet.
  • Vittnena skriva under testamentet med sina namn
  • Vittnena ha kännedom om att handlingen är ett testamente

Det finns inget krav på att vittnen ska se innehållet av testamentet, bara att de förstår att det är ett testamente de bevittnar dig skriva på. Det är också viktigt att båda två bevittnar samtidigt.

Vittne genom videolänk:

Som vittne till ett testamente är man ett så kallat Solennitetsvittne. Eftersom testamentet blir ogiltigt om bevittningen inte går rätt till är det viktigt att man är försiktig vid upprättandet av testamentet.

Rättsläget angående bevittning av rättslig handling genom videolänk är osäkert. Det är möjligt att närvaro på videolänk anses uppfylla kravet i 10:1 ÄB, men det är ingen självklarhet.

Jag hade därför rekommenderat att vara på den försiktiga sidan och att du skriver under testamentet med båda vittnena närvarande samtidigt. Du behöver som sagt inte gå igenom innehållet i testamentet med vittnena. Vittnen behöver bara förstå att det handlar om ett testamente.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare