Kan man bli anmäld för förtal om man berättar om vad någon har gjort?

Hej. Min syster blev utsatt för sexuella övergrepp som liten. Han som gjorde det blev friad då rätten ansåg att det hade behövts vittnen för att få honom fälld. Men vi som familj tror så klart på henne med tanke på att hon mår väldigt dåligt. Får jag berätta för vänner och andra om vem som utsatt henne för detta? Eller kan han anmäla oss för förtal? Vi har väl en rätt att uttrycka det som han utsatte henne och hela vår familj för. Eller måste vi vara tysta om vem han är när man pratar om ämnet med andra? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar över om du kan bli anmäld för brottet förtal. Eftersom det du undrar över handlar om ett visst brott så kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB) för att besvara din fråga.

Förtal

Brottet förtal regleras i 5 kap. 1 § BrB. Av bestämmelsen följer att det är brottsligt att utpeka någon som brottslig eller klandervärd, eller lämna uppgifter som är menade att utsätta denna personen för andras missaktning. Detta innebär att det inte är lagligt att sprida nedsättande uppgifter om andra. Här är det dessutom viktigt att veta att det inte spelar någon roll om det man säger är sant eller inte, utan det kan fortfarande vara förtal trots att det man säger är sanning. Det krävs dessutom att uppgiften på något sätt sprids till andra personer, ett s.k. spridningskrav.

Omständigheter i det enskilda fallet

Bedömningen kring om en viss uppgift betraktas framkalla missaktning hos andra är beroende av exempelvis personens samhällsgrupp och personkrets, där exempelvis vilken typ av vänskapskrets personen har kan få betydelse. Man måste alltså ta hänsyn till omständigheter i det enskilda fallet, vilket gör det svårt att ge ett konkret svar på huruvida just du i ditt fall kan anses ha begått brottet förtal.

Däremot, med hänsyn till vad som framgår av din beskrivning respektive förtalsbestämmelsen i BrB (5 kap. 1 §) så kan det konstateras att det i ditt fall skulle kunna betraktas som ett förtal. Detta beror på att man genom att berätta för andra att en annan person är brottslig eller har begått en viss brottslig och klandervärd handling kan anses nedsättande. Därefter krävs det även att kravet på spridning uppfylls.

Enskilt åtal

Vad som också kan vara bra att veta är att förtal är ett brott som kräver ett enskilt åta. Det innebär att det inte är åklagaren som väcker åtal, utan det krävs att den som utsatts för brottet (personen du nämner) väcker åtal på egen hand, se 5 kap. 5 § BrB.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare