FrågaPROCESSRÄTTDomstol10/04/2018

Kan man bli dömd till högre straff än vad yrkat av åklagaren?

Hej!

Ett fall: Om en person åtalas för snatteri och har erkännt det. Vid huvudförhandlingen yrkar åklagaren att personen som åklagats skall dömas för snatteri till dagsböter. Personen som snattat blir förvånad.

Tingsrätten har dömt personen för stöld till vilkorlig dom samt dagsböter.

Vad anser ni? Är det rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till oss på Lawline med din fråga.

Åklagarmyndigheten och domstolsväsendet är fristående från varandra och domstolen är inte bunden av vad åklagaren yrkat. Det är åklagarens jobb att redogöra för händelseförloppet och yrkandet är vad denne tycker är en lämplig brottsrubricering samt straff. I rättegångsbalken 30 kap. 3 § står det i andra meningen att domstolen inte är bunden av åklagarens yrkande.

För att göra läget kristallklart så kan alltså domstolen sätta en annan brottsrubricering än den som åklagaren yrkat på, och då följer oftast ett annat straff.

Om man inte är nöjd med domen kan man alltid överklaga inom 2 veckor från domslutet. Om man själv överklagar men inte åklagaren så kan man inte få ett högre straff än det som beslutades i tingsrätten.

Tack så mycket för din fråga!

/Mvh

David ZandianRådgivare