FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/06/2023

Kan man bli nämndeman om man har fått böter för fortkörning?

Min högsta önskan har alltid varit att bli nämndeman vid tingsrätten och nu har denna dröm slagit in då jag blivit nominerad till både tingsrätt och förvaltningsrätten. För 4 år sedan körde jag 7 km/tim för fort och fick böter på 1500 kr som betalades omgående. Detta är den enda fortkörningen i mitt liv och lär bli den sista. Nu undrar jag om denna enda fortkörning kan ställa till det så jag inte får bli nämndeman

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig

Det är rättegångsbalken (RB) som reglerar frågor om vem som får bli nämndeman.

Vad gäller för att bli nämndeman?

En person är valbar till nämndemannauppdraget, om personen är svensk medborgare, myndig, inte är försatt i konkurs eller inte har en förvaltare, och att personen är folkbokfört i den kommun som hör till den domstol vid vilken man ska tjänstgöra (4:6 1 st. RB). De ovan nämnda kraven är de allmänna behörighetskraven för att kunna tjänstgöra som nämndeman.

Angående lämplighetskraven måste en nämndeman dessutom vara lämplig utifrån omdöme, självständighet, laglydnad och andra omständigheter av betydelse för uppdraget (6:4 3 st. RB). Med laglydnad menas att en nämndeman inte får vara dömd för brott. Emellertid tar man hänsyn till brottets karaktär och till den tid som har förflutit sedan lagföringen (prop. 2005/06:180 s. 58). Utöver detta är rättsläget något oklart. Därför behöver man göra en samlad bedömning i varje fall.

Angående fortkörning kan följande sägas. Kör man fortare än vad hastighetsgränsen tillåter gör man sig skyldig till fortkörning (3:17 trafikförordningen), och detta utgör ett brott mot trafikförordningen med påföljden böter (14:3 trafikförordningen). Även fortkörning registreras i belastningsregistret (3 § 1 p. belastningsregisterlagen, BRL), men denna registrering gallras efter fem år (17 § 9 p. BRL). Detta betyder att din laglydighet kan ifrågasättas. Å andra sidan körde du inte alltför fort jämfört med hur fort man kan köra och fortkörningen hände bara en gång som dessutom ägde rum för fyra år sedan. Det sistnämnda talar för att fortkörningen inte borde ställa till det för dig att bli nämndeman, eftersom en del år har gått och för att du inte körde alltför fort.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. För att kunna bli nämndeman måste man uppfylla lämplighetskraven. Dessa besvarar frågan om en person är lämplig utifrån olika perspektiv, däribland laglydnad. Fortkörning är ett brott för vilket man registreras i belastningsregistret. Dock borde detta brott inte påverka dina chanser att bli nämndeman, eftersom det hände för en del år sedan nu och brottet ligger i den nedre skalan av fortkörning.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare