Kan man bli straffad för att någon glömt droger i ens bostad?

Hej.

Jag frågar åt en bekants räkning. Han använder inte droger och när civilpolisen stod utanför hans lgh plötsligt och ville leta hos honom erbjöd han polisen att ta pisseprov (han är ren) och okeyade att polisen ska in för att leta med narkotikahund. Polisen hittade narkotika (kokain) hos honom (min kompis misstänker att någon glömt det hos honom på någon efterfest). Han är tidigare ostraffat. Kokainet som hittades vägde mellan 0,8 till 1,4g. Han har inte fått besked om vikten än då detta hände idag. Räcker det här scenariot för att han ska åka dit? Vad är i sådan fall straff påföljden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt

Jag kommer i mitt svar att redogöra för din fråga så specifikt det går. Jag vill dock uppmärksamma dig på att det i slutändan är domstolen som avgör om din vän döms eller inte. Reglerna om narkotikabrott finns i narkotikastrafflagen (1968:64) (NSL).

Innehav av narkotika kan ge böter eller fängelse men det krävs uppsåt

Den som innehar narkotika kan dömas för narkotikabrott till högst tre års fängelse (1 § NSL). Om brottet anses som ringa döms det istället till böter eller fängelse i högst sex månader. Vid bedömningen om brottet ska ses som ringa tas det hänsyn bland annat till vilken sorts narkotika det rör sig om, hur farlig den är, samt mängden narkotika (2 § NSL). Att exempelvis bruka narkotika och därav lämna ett positivt urinprov räknas som ringa narkotikabrott. Ett innehav av en mindre mängd narkotika för eget bruk kan även det räknas som ringa narkotikabrott. Enligt Högsta domstolens praxis går gränsen mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden vid 0,6 gram kokain (NJA 2008 s. 653).

För att dömas för narkotikabrott krävs det, utöver innehavet, att din vän haft uppsåt till brottet. Om din vän valt att förvara narkotikan i bostaden finns det uppsåt. Samma sak gäller om din vän visste att "någonting" förvarades i lägenheten, att det kunde vara narkotika, men var likgiltig inför det. Det senare kallas för ett likgiltighetsuppsåt.

Det är åklagaren som ska bevisa både brottet och uppsåtet

Vid en rättegång krävs det att det är bevisat bortom rimligt tvivel att den åtalade är skyldig. Det är åklagaren som har en skyldighet att lägga fram bevisning som är så entydig att det inte finns några rimliga alternativ. Beviskravet gäller både innehavet och uppsåtet. I det fallet du beskriver verkar det inte finnas något tvivel över om det skett ett innehav eller ej. Däremot kan det diskuteras om det funnits uppsåt till brottet eller inte.

Sammanfattningsvis kan din vän eventuellt dömas för narkotikabrott om hen innehaft narkotika i sin bostad och uppsåt till innehavet funnits. Det är åklagaren som ska bevisa både brottet och uppsåtet. Gränsen för ringa narkotikabrott vid innehav av kokain går enligt praxis på 0,6 gram kokain. Det har i vissa domar getts uttryck för att även något högre innehav kan räknas som ringa narkotikabrott. Om åklagaren bortom rimligt tvivel kan bevisa att din vän uppsåtligen innehaft narkotikan är det på gränsen mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden. Skillnaden i mängd som du hänvisar till i din fråga är ganska stor; skulle det röra sig om 0,8 gram kokain är chansen större att det kan räknas som ett ringa narkotikabrott.

Om brottet skulle räknas som narkotikabrott av normalgraden är straffet högst tre års fängelse. En så förhållandevis liten mängd som du beskriver ger självklart inte ett så långt straff. Kortaste fängelsestraffet det är möjligt att utdöma är fjorton dagar. Innehav av 1,4 gram kokain, om fängelse utdöms, borde ligga i det lägre intervallet av straffskalan. Är din vän inte tidigare dömd kan det i sådana fall aktualiseras en villkorlig dom tillsammans med dagsböter.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare