FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/05/2018

Kan man bli vårdnadshavare till annans barn?

om man har barn i tidigare förhållande räknas man då som vårdnadshavare för hennes/honoms barn?

får man inte ha barnen på dagis om man den biologiska föräldern jobbar och jag som inte är barnens pappa är ledig?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler i föräldrabalken

De regler i svensk rätt som reglerar boende, umgänge och vårdnad av barn finns i 6 kap föräldrabalken (FB).

Föräldrar är vårdnadshavare

Enligt 6 kap 2 § FB är det föräldrarna som är vårdnadshavare för barnet, om inte rätten anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. En särskilt förordnat vårdnadshavare kan till exempel utses när båda föräldrarna har avlidit eller av någon annan anledning inte är lämpliga att utöva vårdnaden.

Kan man bli vårdnadshavare åt sin partners barn?

Huvudregeln är, som ovan nämnt, att föräldrarna är barnets vårdnadshavare. Att du, som inte är barnets pappa, skulle bli vårdnadshavare för barnet kan aldrig ske "av sig självt" enligt svensk rätt. Det gäller även om du är i en relation, eller till och med gift, med barnets vårdnadshavare. Den enda möjligheten du som utomstående har till att bli vårdnadshavare för barnet är genom adoption.

Barnet får gå på dagis

Att du som icke vårdnadshavare är ledig när barnets vårdnadshavare jobbar, innebär inget hinder för att barnet får gå på dagis. Självklart går det även bra att barnet är med dig på dagarna, om det känns som en bättre lösning för er.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare