FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/06/2023

Kan man byta/lägga till ett nytt efternamn för sina gemensamma barn när man har gemensam vårdnad?

Har 2 barnbarn som har sin pappas efternamn, mamman har gift sig o dom har tagit ett helt nytt efternamn som även mina barnbarn vill heta, alltså bara lägga till det nya utan att ta bort det gamla, pappan motsätter sig detta trots att barnen själva vill byta, dom är 10 och 12 år, går det att lägga till det nya utan pappans medgivande? Om inte hur gamla måste barnen va för att få bestämma detta själva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om den ena vårdnadshavaren kan byta efternamn på de gemensamma barnen samt om man beaktar barnens vilja. I mitt svar kommer jag utgå från att föräldrarna har gemensam vårdnad då inget annat framkommer genom din fråga. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i föräldrabalken (FB) samt lagen om personnamn.

Vid gemensam vårdnad har man gemensamt ansvar

Man har rätt att byta till ett efternamn som någon av föräldrarna bär (9 § första stycket första punkten lagen om personnamn). Den som vill ändra sitt efternamn måste ansöka om detta hos Skatteverket (3 § lagen om personnamn). När det gäller barn under 18 år är det vårdnadshavarna som ansvarar för namnbytet av barnens efternamn vilket innebär att om barnet har två vårdnadshavare är det båda vårdnadshavarna som måste göra en gemensam ansökan (6 kap. 2 § FB samt 6 kap. 13 § FB). Vårdnadshavare har både rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter och i takt med barnets stigande ålder och utveckling ska man ta hänsyn till barnets önskemål och synpunkter (6 kap. 11 § FB).

Om fallet är sådant att den ena föräldern har ensam vårdnad krävs ändå den andra förälderns samtycke för att genomföra ett byte av efternamn på barnen (34 § lagen om personnamn). Vill den andra föräldern inte samtycka till ett byte av efternamn finns det en möjlighet att med hänsyn till barnets bästa ansöka om byte hos domstolen (34 § andra stycket lagen om personnamn).

Sammanfattande ord och mitt råd till dig

Huvudregeln är att föräldrar med gemensam vårdnad beslutar gemensamt i frågor som rör barnen. Trots att barnen själva vill byta efternamn kan inte själva besluta utan endast ha synpunkter och önskemål gällande ett byte av efternamn. Mamman har heller inte själv befogenhet att byta efternamn på barnen utan pappan måste godkänna detta. Även om föräldrarna inte har gemensam vårdnad kommer mamman behöva pappans samtycke för att få igenom ett byte av efternamn. Dock bör man beakta att mamman mot bakgrund av barnens bästa kan ansöka om byte hos domstolen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare