FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/09/2023

Kan man dela vårdnaden av sitt barn med någon annan än barnets andra förälder?

Ärende: Hej! Jag är ensamstående mamma med ensam vårdnad och barnets pappan finns inte med i bilden. Jag undrar om jag kan dela vårdnaden med någon av mina föräldrar? Kan min mamma ansöka om vårdnaden för mitt barn, dvs att hon och jag delar på vårdnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om vårdnad av barn kommer jag att använda mig av föräldrabalk (FB) för att besvara din fråga.

Ett barns vårdnadshavare

Huvudregeln är att ett barn står under båda föräldrarnas vårdnad, om föräldrarna vid barnets födsel är gifta med varandra, och i annat fall utövas vårdnaden av modern ensam, 6 kap. 3 § FB. Skulle det vara så att en av föräldrarna är förhindrad eller inte kan anses lämplig till att vara vårdnadshavare av ett barn, så ska vårdnaden tillerkännas den andra föräldern ensam. Dessutom kan rätten under vissa omständigheter utse en särskild förordnad vårdnadshavare, vilket förutsätter att båda föräldrarna antingen är avlidna eller av annan anledning inte kan utöva vårdnaden, 6 kap. 8 a § FB. Vad detta innebär är att det inte går att bli vårdnadshavare för någon annan än en förälder så länge en av föräldrarna faktiskt kan utöva vårdnaden.

Vad innebär detta i ditt fall?

För att sammanfatta innebär detta att du inte kan dela vårdnaden med någon av dina föräldrar, eftersom du som barnets förälder fortfarande anses vara lämplig som vårdnadshavare ensam.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare