FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/03/2022

Kan man dömas till urkundsförfalskning när man ändrar en äkta urkund?

Jag skulle läsa några distanskurser som jag behövde validera erfarenheter på. Min chef skrev på en validering till en kurs. Sedan skulle jag läsa en annan kurs som behövde validering men jag ville spara tid så jag tog den sidan som redan var påskrivet av min chef och ändrat namn på kursen bara i sidhuvud och skickade till skolan. Jag förfalskade inte hennes signatur utan bara tog samma dokument och ändrade namn på kursen.

Skolan ringde då chefen för att bekräftat om ho. hade skrivit på och hon sa att hon inte gjort det. Chefen blev arg men sa att hon inte skulle anmäla men nu 1 år senare fick jag ett brev från polisen för stt chefen anmält det.

Kan jag dömas till urkundsförfalskning? Hur stor skulle straffet i så fall bli?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det minns en möjlighet att du kan dömas till urkundsförfalskning enligt Brottsbalken 14:1 även om du inte har förfalskat underskriften som sådan. Detta då det även framgår "…eller ändrar eller fyller ut en äkta urkund…" vilket innebär att du har ändrat i ett dokument exempelvis där personen har skrivit under innan.

Du som förfogar över originaldokumentet har inte någon befogenhet att i efterhand ändra innehållet som den andre personen skrev under på. Namnunderskrifterna är delvis till för att styrka en persons viljeyttring att använda någon annans underskrift för en avsikt som personen inte delar är alltså inte tillåtet.

Straffet
Enligt Brottsbalken 14:1 är straffet för urkundsförfalskning fängelse i högst två år. Men i ditt fall finns det en möjlighet att Brottsbalken 14:2 är tillämpligt istället, som handlar om "ringa urkundsförfalskning". Detta då urkunden eventuellt kan anses vara av mindre vikt baserat på de omständigheter du givit. I så fall är straffet böter eller fängelse i högst sex månader.

Jag har dock svårt att säga exakt vilket straff du kommer få ifall du domstolen anser att det var en urkundsförfalskning av något slag. Det kan vara allt från penningböter till fängelse i högst två år.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en av våra jurister här på Lawline, för att få alla dina frågor besvarade mer i detalj, samt hjälp inför en eventuell rättegång. Om detta är aktuellt för dig tryck i så fall HÄR.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare