FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/09/2021

Kan man få böter trots att man inte blev stoppad av polisen?

Hej! Jag och min polare satt i bilen och körde på en 80 km väg. Plötsligt ser vi en polis som står och mäter hastigheten på bilar som kommer med en radar antar jag i handen, eller hastighetsmätare heter det kanske. Hur som helt, han har stor ångest nu över detta och vet inte om han kommer får böter eller inte. Han tror inte att han körde för fort, men säger att han "kanske körde över 80 men helt klart under 90". Han undrar hur och när han kommer att få reda på om han kommer få böter och finns det ett sätt att ringa eller kolla och fråga så han får svar snabbt? Eller gäller det bara för honom att sitta och grubbla över detta och stressa tills han får brev hem? Skulle uppskatta svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över hur och när man får reda på om man kommer få fortkörningsböter efter det att polisen har stått och kontrollerat hastigheten på vägtrafikanter med en laser.

Eftersom polisen inte stoppade din kompis direkt vid den eventuella hastighetsöverträdelsen, krävs det någon form av bevisning för att de i efterhand ska kunna utfärda böter. Sådan bevisning skulle kunna vara en film, eller en bild – som exempelvis används som bevisning om man kör för fort förbi en trafiksäkerhetskamera. Polisen måste nämligen kunna bevisa vem det var som körde bilen vid det aktuella tillfället.

Som jag förstår ditt beskrivna scenario har polisen stått och "skjutit" med en laser som mäter hastigheten på ankommande trafik. Din kompis blev emellertid inte stoppad av polisen, vilket förmodligen beror på att han höll sig inom hastighetsgränsen eller att polisen var upptagen med att mäta hastigheten på andra bilar. Din kompis kan således med största sannolikhet räkna med att han klarade sig från att bli tilldelad böter.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare