Kan man få ersättning för sådana fel som inte är dolda?

om jag köpt en lägenhet i befintligt skick och har sedan upptäckt flera bygg fel som inte är dolda finns det möjlighet att få det årtjärdat av säljaren ny byggt köpt bygg bolaget

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och omständigheter

Jag förstår det som att du har köpt en lägenhet i befintligt skick och i efterhand upptäckt sådana fel som inte är dolda och din fråga är om du kan få det åtgärdat av säljaren.

Vad som gäller vid fel som inte är dolda

Som köpare har du en viss undersökningsplikt när du köper en lägenhet. Du berättar att felen som du upptäckt inte är dolda vilket medför att dessa är upptäckbara fel som omfattas i undersökningsplikten. Sådana fel får du som köpare tyvärr själv stå för och du kan därför inte få det åtgärdat (4:19 andra stycket JB).

Tips

Du bör överväga om felen verkligen inte är dolda. Eftersom du har hittat många byggfel verkar det vara så att du har en förmåga att hitta sådana fel. Om det är så att du hittar fel som är dolda kan du få de avdrag på kostnaden av lägenheten eller till och med häva köpet (4:19 första stycket JB).

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare