FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/03/2022

Kan man få fängelsestraff om man utan avsikt lämnat oriktiga uppgifter till Försäkringskassan?

Hej!

Jag har lämnat felaktiga uppgifter till försäkringskassan, inte med flit alls då jag tidigare är ostraffad. Men nu är jag återbetalningsskyldig 9800 kronor till FK och vi har precis gjort upp en avbetalningsplan på några månader. Detta hände i början på 2021. Jag har inte hört något från polisen eller så.

Tror ni att jag kan hamna i fängelse pga detta?

Är livrädd för det såklart.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet som kan aktualiseras vid lämnande av felaktiga uppgifter "på heder och samvete", vilket man i princip alltid gör när man lämnar uppgifter till Försäkringskassan, är osann försäkran. Reglerna om detta finns i 15 kap. 10 § brottsbalken.

Om brottet osann försäkran
Man kan dömas för osann försäkran till böter eller fängelse i högst sex månader om uppgiften som man har lämnat "innebär fara i bevishänseende". För att sådan fara ska föreligga krävs att det är sannolikt att uppgiften används vid bevisning, det vill säga att Försäkringskassan litar på uppgiften när de beslutar om utbetalningen. Om man själv meddelar Försäkringskassan och får bekräftat att de har ändrat uppgiften borde det inte finnas någon sådan risk. Då har inte heller något brott begåtts.

Krävs uppsåt eller medveten oaktsamhet
När Försäkringskassan har betalat ut ersättningen är det redan ett beslut som fattats. Din felaktiga uppgift har således inneburit fara i bevishänseende. Det krävs dock att du har haft uppsåt eller varit oaktsam för att kunna dömas för brott.

Uppsåt innebär ungefär att man är medveten om att ens handlande kan få vissa konsekvenser, men inte anser att det hindrar en från att agera. Det låter inte som att du har haft uppsåt, eftersom att du inte var medveten om att det var en felaktig uppgift som du lämnade in till Försäkringskassan.

Oaktsamhet delas in i medveten och omedveten oaktsamhet. Om man är medvetet oaktsam kan man säga att man har varit medveten om en risk, men inte bedömt att risken är så stor. För att kunna dömas för osann försäkran krävs åtminstone medveten oaktsamhet (då kallas brottet vårdslös försäkran). Det spelar alltså ingen roll huruvida du har varit omedvetet oaktsam eller inte.

Har du inte haft det uppsåt eller den oaktsamhet som krävs för att dömas för brott, har du inget att oroa dig för. Jag kan dock inte avgöra detta med anledning av att jag inte vet omständigheterna i ditt fall. Eftersom det inte varit din avsikt att lämna oriktiga uppgifter förstår jag det dock som att du inte gjort dig skyldig till brott

Man döms inte nödvändigtvis alltid till straff
Skulle du trots allt polisanmälas, åtalas och dömas för brott så kan domstolen ta hänsyn till om du själv har försökt att begränsa skadan och medverkat till brottsutredningen (genom att själv påtala att du har gjort fel eller medverka till att lägga upp en återbetalningsplan). Om domstolen anser att du har begått brott är det alltså inte säkert att du får något straff. Jag har även svårt att se att det i ditt fall skulle bli aktuellt med ett fängelsestraff.

Slutlig kommentar
Jag skulle rekommendera dig att kontakta personen som utfärdade beslutet om återbetalningsskyldighet och fråga om en polisanmälan är aktuell. Det är nämligen inte aktuellt med polisanmälan enbart för att det har upptäckts ett fel och att du är återbetalningsskyldig. På så sätt kan du med säkerhet få reda på hur Försäkringskassan tänker gå till väga i ärendet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare