​Kan man få svenskt medborgarskap och pass om man dömts för rattfylleri?

Hej.. Den 1 juni 2020 jag körde en bil med alkohol påverkas och hade 0.44 promille så för normalfallet mitt körkort är återkallas för 1 år och har fick 120 dagsböter. Om 2 månader fyller jag kraven att änsöka om svensk medborgarskap så hade bott i Sverige i 5 år. Mitt fråga är kan jag änsök om svensk pass om 2 månader eller inte?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Kan man få svenskt medborgarskap och pass om man dömts för rattfylleri?

För att bli svensk medborgare ska du ha skött dig under tiden i Sverige. Detta görs genom att Migrationsverket begär in uppgifter från andra myndigheter för att kontrollera om du har skulder eller har begått brott i Sverige. Om du har begått ett brott så kan du bli svensk medborgare efter en så kallad karenstid. Det innebär att du måste vänta en tid innan du kan bli svensk medborgare. Karenstiden räknas från brottet. Det framgår av din fråga att du dömts till 120 dagsböter. Det innebär att din karenstid blir ungefär 3,5 år enligt Migrationsverkets hemsida. Du måste alltså vänta denna tiden innan du kan ansöka om svenskt medborgarskap vilket är ett krav för att du ska få ett svenskt pass. Du kan läsa mer om vad som gäller kring din karenstid här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare